accesskey_mod_conten
Barra separa capçalera de cos

Què has de saber per reclamar: reclamar és el teu dret!

  • Com pots conèixer la informació que té l'Administració?

    Acordeón de Com pots conèixer la informació que té l'Administració?

    Vols saber, per exemple, quants contractes ha realitzat el Ministeri de Ciència i Innovació, quines subvencions ha atorgat el Ministeri d'Educació i Formació Professional, quant ha costat l'última campanya del Ministeri de Sanitat,... on cerques aquesta informació?

    1. A la pàgina web del Ministeri o de l'organisme o bé el Portal de Transparència del Govern.
    2. Si la informació és de caràcter autonòmic o municipal, a la pàgina web de la teva Comunitat Autònoma i/o del teu Ajuntament o als seus Portals de Transparència.

    Si no trobessis la informació que vols, llavors has de preguntar a l'Administració. Sense preguntes, no hi ha respostes. Si no saps l'organisme concret que té aquesta informació, dirigeix-te a les oficines d'informació de l'Administració General de l'Estat, al telèfon 060 o a les oficines d'informació de les Comunitats Autònomes

  • Com feixos per preguntar a l'Administració?

    Acordeón de Com feixos per preguntar a l'Administració?

    Si la informació és de caràcter estatal pots accedir de dues maneres:

    1. Electrònicament pel Portal de Transparència o, si coneixes l'organisme responsable, cercant a la seva pàgina web.

    2. Presencialment en qualsevol registre públic(Abre en nueva ventana)

    Si la informació és de caràcter autonòmic o local: has de preguntar a la teva Comunitat Autònoma. Totes les Comunitats Autònomes tenen un  Portal de Transparència.

  • Tota petició d'informació ha d'admetre's?

    Acordeón de Tota petició d'informació ha d'admetre's?

    No, la llei de transparència assenyala algunes causes per les quals la teva petició d'informació pot inadmetre's. Aquestes són:

    1. Les que es refereixen a informació en curs d'elaboració.
    2. Les que tinguin caràcter auxiliar o de suport.
    3. Les que requereixi, pel seu contingut, una labor prèvia de reelaboración.
    4. Les dirigides a un òrgan que no té la informació, o quan desconegui el competent.
    5. Les peticions reiteratives o abusives.

    Sempre, l'aplicació sobre aquest article ha de ser restrictiva.

  • I si inadmeten la meva sol·licitud d'informació m'ho han de justificar?

    Acordeón de I si inadmeten la meva sol·licitud d'informació m'ho han de justificar?

    Sí, sempre hauran de justificar-te la causa per la qual la teva sol·licitud d'informació ha estat inadmesa. A més, el Consell de Transparència i Bon Govern ha establert criteris per interpretar les causes d'inadmissió que recull la Llei.

    Sempre és necessari motivar què significa, exposar les raons i la justificació de per què la causa és aplicable al cas concret.

  • Pot ser que s'admeti la meva sol·licitud, s'iniciï la tramitació i després et deneguin tot o part. Per què?

    Acordeón de Pot ser que s'admeti la meva sol·licitud, s'iniciï la tramitació i després et deneguin tot o part. Per què?

    La Llei de transparència també recull uns supòsits que limiten el dret d'accés a la informació pública.

    És cert que el dret d'accés a la informació pública ha de respectar uns límits i uns interessos protegits. L'art. 14 enumera quins són  i l'art. 15 protegeix la intimitat de les persones i per tant la seva privadesa segons ordena la Llei Orgànica de Protecció de Dades.

  • Què és el "test del dany"?

    Acordeón de Què és el "test del dany"?

    Tal com explica el Preàmbul de la llei de transparència, és alguna cosa necessari per poder aplicar un límit al dret d'accés a la informació. Consisteix a posar en una balança l'interès que es protegeix amb el límit i l'interès legítim que empara el coneixement de la informació i valorar tots dos per decidir.

  • Qui fa aquest test?

    Acordeón de Qui fa aquest test?

    L'òrgan al que preguntes, que és el que ha de resoldre en primer lloc. Si és una reclamació, ho farà el Consell de Transparència i Bon Govern.

  • I si en el "test del dany" surt més fort la protecció del dret que el dret a la informació pública?

    Acordeón de I si en el "test del dany" surt més fort la protecció del dret que el dret a la informació pública?

    Llavors s'aplicarà el límit motivant-ho.

    Sempre es poden oferir informacions agregades, o anomimizadas, o que tinguin a veure amb l'organització, el funcionament o l'activitat de l'òrgan. Així ho mana l'art. 15.2 del Llei.

  • Si et deneguen una informació, perquè ponderen a favor d'un límit o causa d'inadmissió, es pot reformular la pregunta d'una altra forma?

    Acordeón de Si et deneguen una informació, perquè ponderen a favor d'un límit o causa d'inadmissió, es pot reformular la pregunta d'una altra forma?

    Clar, en ocasions la formulació de la pregunta reclama a l'aplicació d'una causa d'inadmissió o a l'aplicació d'un límit.

  • Què hauries de fer perquè això no ocorri?

    Acordeón de Què hauries de fer perquè això no ocorri?

    Fonamentalment, mirar el text de la Llei i, si no et resulta clara, pregunta al Consell de Transparència i Bon Govern i demana informació.

    El més important és la defensa de l'interès legítim, a conèixer com es prenen les decisions que ens afecten, com es manegen els fons públics o baix quins criteris actuen les nostres institucions, tal com diu el Preàmbul de la llei de transparència.

  • Serveix solament esmentar un límit per no donar informació pública?

    Acordeón de Serveix solament esmentar un límit per no donar informació pública?

    No, és necessari que la seva aplicació sigui justificada i proporcionada a l'objecte i finalitat de la protecció i a més no ha de ser genèrica sinó referida al cas concret.

  • Què passa si et deneguen la informació o no et satisfà el que et contesta l'Administració o no et responen?

    Acordeón de Què passa si et deneguen la informació o no et satisfà el que et contesta l'Administració o no et responen?

    Si qui t'ha denegat la informació és l'Administració General de l'Estat o bé una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb les quals tenim conveni (Astúries, Cantàbria, La Rioja, Extremadura, Castella-la Manxa, Comunitat de Madrid, Ceuta o Melilla),  llavors reclama a el  Consell de Transparència i Bon Govern. Revisarem la teva petició d'informació i decidirem si la informació és pública i, per tant, hi ha obligació de facilitar-te-la.

    Si ha passat més d'un mes des que vas formular la teva sol·licitud a l'Estat o a alguna de les Comunitats Autònomes que tenen conveni, i no has rebut resposta, també pots reclamar davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que resoldrem si existeix obligació de facilitar-te el demanat.

    Si qui t'ha denegat la informació és una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb la qual el Consell de Transparència i Bon Govern no té conveni, llavors hauràs de dirigir la teva reclamació a l'òrgan competent de la teva Comunitat Autònoma.

  • Què és una reclamació?

    Acordeón de Què és una reclamació?

    Si has sol·licitat informació a l'Administració i te l'han denegat o no et satisfà el que t'han contestat o bé no has rebut resposta a les teves preguntes, pots posar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que s'encarregarà de decidir si la informació han de facilitar-te-la.

    La reclamació és, per tant, una petició que fas al Consell de Transparència perquè revisi la decisió de l'Administració sobre la teva sol·licitud d'informació.

  • Sempre que et deneguin informació, tot o part, pots reclamar?

    Acordeón de Sempre que et deneguin informació, tot o part, pots reclamar?

    Sí, sempre. En la contestació que has rebut és molt convenient que valors els fonaments de dret, on hagin de reflectir-se les incidències del procediment i hauran de motivar-se les causes de desestimació o d'estimació parcial.

  • Qui pot fer una reclamació?

    Acordeón de Qui pot fer una reclamació?

    Totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública. I totes les persones tenen dret a reclamar, ja siguin persones físiques o jurídiques, espanyols o estrangers.

  • Quan has de presentar la reclamació?

    Acordeón de Quan has de presentar la reclamació?

    • Si t'ha contestat el Portal de Transparència, tens el termini d'un mes des de l'endemà a la seva resposta.
    • Transcorregut més d'un mes sense que hagis rebut contestació (silenci administratiu), pots també reclamar.
    • Si la reclamació és en la teva Comunitat Autònoma, consulta l'apartat de legislació de la teva Comunitat ja que algunes tenen terminis més curts.
  • A qui dirigeixes la reclamació?

    Acordeón de A qui dirigeixes la reclamació?

    A nosaltres, al Consell de Transparència i Bon Govern, que som l'òrgan independent encarregat de vetllar pel correcte compliment de la Llei.

    Si la reclamació és sobre una qüestió de caràcter autonòmic o local, has de dirigir-te:

  • Com feixos per posar una reclamació?

    Acordeón de Com feixos per posar una reclamació?

    És molt senzill.

    • Si vols presentar una reclamació contra un organisme de l'Administració de l'Estat, pots fer-ho a través de la nostra seu electrònica. Primer hauràs de crear un usuari en el qual et sol·licitem: nom, cognom, nombre d'identificació, contrasenya i correu electrònic. Una vegada donat de alta com a usuari podràs presentar una nova reclamació així com fer el seguiment de totes les reclamacions que hagis presentat.
    • Si vols presentar una reclamació contra un organisme d'una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb la qual el Consell de Transparència i Bon Govern té conveni (Astúries, Cantàbria, La Rioja, Extremadura, Castella-la Manxa, Comunitat de Madrid, Ceuta o Melilla) llavors emplena aquest formulari(Abre en nueva ventana) i envia-ho per correu electrònic a reclamaciones.ccaa@consejodetransparencia.es

     

    En qualsevol dels dos casos anteriors pots enviar-ho per correu postal o lliurar-ho presencialment en la nostra oficina o en un registre. En aquest supòsit, emplena el formulari per a reclamacions de l'AGE o el formulari per a reclamacions de les CCAA o EELL(Abre en nueva ventana)

    Si et resulta molt complicat, crida'ns al 912733311 o al 912733308 o veuen a veure'ns en la C/ José Abascal, 2. 5ª Planta. Madrid. Estem esperant-te.

    Atreveix-te a saber!

  • On has de presentar la teva reclamació?

    Acordeón de On has de presentar la teva reclamació?

    • A través de la seu electrònica, si és una reclamació contra organismes de l'Administració de l'Estat. Lliurar-ho a través de la seu electrònica té l'avantatge que pots realitzar el seguiment de la teva reclamació.
    • En el correu electrònic: si es tracta d'una reclamació sobre una informació d'Astúries, Cantàbria, La Rioja, Extremadura, Castella-la Manxa, Comunitat de Madrid, Ceuta o Melilla llavors pots emplenar aquest formulari(Abre en nueva ventana) i enviar-ho a:  reclamaciones.ccaa@consejodetransparencia.es
    • Presencialment: a la seu del Consell de Transparència i Bon Govern (carrer José Abascal nº 2 – 5ª planta, 28003 Madrid) o en un registre administratiu.
    • Per correu postal. Enviant l'escrit de reclamació a la nostra adreça
  • Què ocorre si no saps fer-ho?

    Acordeón de Què ocorre si no saps fer-ho?

    En el Consell de Transparència i Bon Govern tenim una unitat d'atenció al ciutadà:

    • presencialment a la nostra seu (C/ José Abascal, 2, 5ª Planta. 28003 de Madrid),
    • telefònicament als nombres 91 273 33 11 i 91 273 33 08
    • per correu electrònic a: ctbg@consejodetransparencia.es

    Consulta totes les formes en les quals et pots dirigir a nosaltres.

  • Quant trigarem a contestar la teva reclamació?

    Acordeón de Quant trigarem a contestar la teva reclamació?

    Et contestarem en un termini màxim de tres mesos i la nostra decisió serà d'obligat compliment per a l'Administració.

  • Si finalment no em dona la raó el Consell, què puc fer?

    Acordeón de Si finalment no em dona la raó el Consell, què puc fer?

    La resposta d'aquest Consell pot ser objecte de recurs contenciós-administratiu, en el termini de dos mesos a explicar des de l'endemà al fet que la rebis, davant els Jutjats Centrals del Contenciós-Administratiu de Madrid, presentant allí els teus arguments.

  • Em costarà diners?

    Acordeón de Em costarà diners?

    Sí, interposar un recurs contenciós-administratiu requereix que t'acompanyi advocat i procurador.

  • I a l'inrevés, si el Consell em dona la raó i l'Administració no està d'acord.

    Acordeón de I a l'inrevés, si el Consell em dona la raó i l'Administració no està d'acord.

    L'organisme públic haurà de recórrer al contenciós–administratiu. En aquest cas el Consell assumirà com a seva la resolució i la defensarà davant els Tribunals.

    Tu podràs personar-te si vols, encara que el Consell de Transparència i Bon Govern vetllarà pel teu dret.

  • Em costarà diners si el Consell m'ha donat la raó i és l'Administració la que no està d'acord?

    Acordeón de Em costarà diners si el Consell m'ha donat la raó i és l'Administració la que no està d'acord?

    A tu no. Les despeses els assumirà el Consell de Transparència i Bon Govern.

  • És el mateix el Consell de Transparència que el Portal de Transparència?en què es diferencien?

    Acordeón de És el mateix el Consell de Transparència que el Portal de Transparència?en què es diferencien?

    No, no és el mateix.