Exercici de drets del Reglament Europeu de Protecció de Dades (RGPD)
Els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició i limitació del tractament estan reconeguts en el Reglament Europeu de Protecció de Dades i permeten conéixer quina informació personal nostra està sent tractada per un responsable, de qui o d'on han obtingut eixes dades i a qui li'ls ha cedits. També permeten modificar o rectificar errors, cancel·lar dades que no s'haurien d'estar tractant, oposar-nos a tractaments de dades personals realitzades sense el nostre consentiment o limitar eixe tractament de les dades en alguns supòsits concrets.
Per a exercir-los, és important conéixer una sèrie d'aspectes:
Han de ser exercits directament per el/la interessat/a davant cadascun dels responsables/titulars dels fitxers. Si s'actua en nom d'una altra persona, és necessari acreditar que ens ha autoritzat a representar-la.
La legislació establix que per a exercir estos drets és imprescindible que el/la ciutadà/a se dirigisca en primer lloc a l'entitat que està tractant les seues dades utilitzant qualsevol mitjà que permeta acreditar l'enviament i la recepció de la sol·licitud. Si l'entitat no respon a la petició realitzada en el termini establit per llei o el/la ciutadà/a considera que la resposta que rep no és l'adequada, pot sol·licitar que l'Agència Espanyola de Protecció de Dades tutele el seu dret enfront del responsable.
Són drets independents, per la qual cosa no és necessari exercitar en primer lloc el dret d'accés per a poder rectificar o cancel·lar.
L'exercici d'estos drets ha de ser senzill, gratuït i no pot suposar cap ingrés addicional per al responsable, que ha de facilitar un procediment per a l'exercici dels drets. És recomanable utilitzar aquest procediment, si bé el/la responsable/a no pot desatendre una sol·licitud que, degudament presentada, utilitze un altre mitjà.
El contingut de la sol·licitud ha d'incloure: el nom i cognoms del/de la interessat/a; fotocòpia del seu document nacional d'identitat, passaport o un altre document vàlid que l'identifique i, si fóra necessari, de la persona que li/la represente, així com el document o instrument electrònic acreditatiu de tal representació; detall de la petició que es realitza; adreça a l'efecte de notificacions; data i signatura del sol·licitant; i documents acreditatius de la petició que formula si fóra necessari.
El/la responsable/a deure atendre la petició, fins i tot quan no existisquen dades personals del/de la sol·licitant, així com garantir que la seua organització siga capaç d'informar sobre com exercir els drets.
A continuació, se li faciliten els models per a sol·licitar qualsevol d'estos drets davant el Consell de Transparència i Bon Govern: