Estan establides en l'article 38 de la Llei 19/2013 de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIBG) i en l'article 3 del Reial decret 615/2024, de 2 de juliol, pel qual s'aprova l'Estatut del Consell.
Estes són les nostres principals funcions:
La LTAIBG establix que totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública en els termes previstos en l'article 105.b) de la Constitució Espanyola i desenvolupats en ella.
Es considera “informació pública” tots els continguts o documents, qualsevol que siga el seu format o suport, que obren en poder d'alguna de les administracions i entitats del sector públic i que hagen sigut elaborats o adquirits en l'exercici de les seues funcions.
Totes persones tenen dret al fet que les administracions els faciliten la informació pública de la qual disposen, ja se siguen documents o un altre tipus d'informacions, per al que únicament es requereix que presenten una sol·licitud dirigida a l'òrgan corresponent en el seu portal de transparència (pàgina web), sense necessitat de justificar els motius pels quals la sol·liciten.
L'òrgan competent ha de contestar en el termini màxim d'un mes. Si transcorregut eixe termini no ha obtingut contestació (silenci administratiu) o no està conforme amb la resposta rebuda, la persona sol·licitant pot presentar una reclamació davant el Consell de Transparència. Esta reclamació substituïx als recursos administratius ordinaris, no té cost i es pot presentar directament, sense necessitat d'advocat. És potestativa (és a dir, opcional), perquè també es pot buscar directament l'empara judicial davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
El Consell és competent per a resoldre les reclamacions relatives a sol·licituds d'informació dirigides a l'Administració General de l'Estat i a les entitats del sector públic estatal.
També resol les reclamacions presentades enfront de les administracions autonòmiques i locals d'aquelles comunitats autònomes que li han atribuït mitjançant conveni esta competència (consulta-les ací).
En la resta dels casos, les reclamacions hauran de presentar-se davant l'òrgan de garantia de cada comunitat autònoma (pots consultar-lo en esta pàgina).
El Consell publica totes les seues resolucions en la seua pàgina web.
La Llei de Transparència establix que les administracions, les entitats del sector públic, i també les entitats privades que reben determinat volum de subvencions o ajudes públiques, estan obligades a publicar en els seus portals de transparència o pàgines web la informació que permet a la ciutadania fiscalitzar la seua gestió i activitat (per exemple, quina normativa els aplica, els seus pressupostos i comptes anuals, els contractes que subscriuen, les subvencions que concedeixen o reben, qui són els seus responsables i quina formació i experiència tenen, quines són les seues retribucions, etc.). A això se'n diu obligacions de publicitat activa.
El Consell avalua si els subjectes obligats per la llei complixen amb estes exigències de publicitat activa i fa públics els resultats de les avaluacions en la seua pàgina web. Quan constata deficiències, formula recomanacions concretes a les entitats perquè milloren el seu compliment de la Llei de transparència. El Consell també avalua com gestionen els subjectes obligats les sol·licituds d'informació pública que reben.
Les principals conclusions de les seues avaluacions sobre el grau d'aplicació de la llei es recullen en una memòria anual que es presenta davant les Corts Generals.
En este enllaç pots trobar més informació sobre la nostra labor d'avaluació .
El Consell té atribuïda la funció d'adoptar recomanacions, normes de desenvolupament de bones pràctiques i criteris d'interpretació uniforme de les obligacions contingudes en la Llei de Transparència.
També assessora en matèria de transparència i resol les consultes que li plantegen els òrgans encarregats de tramitar i resoldre les sol·licituds d'accés a la informació.
Dins de la funció d'assessorament, el Consell informa així mateix els projectes normatius de caràcter estatal que desenvolupen esta llei o que estiguen relacionats amb el seu objecte, així com unes altres de caràcter autonòmic.
El Consell promou i participa en activitats formatives i d'assessorament dirigides tant a empleats públics encarregats d'aplicar la llei de transparència com als responsables d'entitats subjectes a les obligacions de transparència activa. El Consell també impulsa accions per a sensibilitzar i formar a la ciutadania sobre els drets que conté esta llei.
La col·laboració és essencial per a reforçar la transparència pública.
El Consell forma part de la Conferència d'Òrgans Garants de Transparència i el Dret d'Accés a la Informació Pública (COTAI), entitat de col·laboració i cooperació horitzontal la finalitat de la qual és contribuir a enfortir la transparència i la garantia del dret d'accés a la informació pública en els diferents nivells de l'Estat mitjançant la realització d'actuacions conjuntes.
A nivell internacional, és membre del Comité Executiu de la Xarxa Europea per a la Transparència i l'Accés a la Informació (ENTRI, per les seues sigles en anglés). També forma part de la Xarxa de Transparència i Accés a la Informació (RTA), integrada per les autoritats d'Iberoamèrica responsables de garantir el dret d'accés a la informació, així com de la Conferència Internacional de Comissionats d'Informació (ICIC), fòrum de trobada global que connecta a consells i òrgans garants de 57 països de tots els continents. Consulta més informació sobre l'activitat de cooperació internacional del Consell ací.
Cada any presentem en les Corts Generals una memòria que recull el desenvolupament de les nostres activitats i que també reflecteix la nostra avaluació del grau de compliment de les disposicions establides en la Llei de transparència pels subjectes obligats. La persona que ostenta la Presidència del Consell compareix davant la comissió corresponent del Congrés per a informar sobre esta memòria.