Si has fet una sol·licitud d'informació pública a l'Administració i te l'han denegada, no et satisfà el que t'han contestat o no has rebut resposta, pots presentar una reclamació davant este Consell de Transparència i Bon Govern, òrgan independent que s'encarregarà de decidir si, d'acord a la llei de transparència, han de facilitar-te la informació.
La reclamació és, per tant, una petició que fas al Consell de Transparència perquè revise la decisió de l'Administració sobre la teua sol·licitud d'informació.
Esta reclamació davant el Consell us opcional per a tu i no té cap cost econòmic. També pots acudir directament als tribunals, interposant un recurs judicial sense abans reclamar davant el Consell.
Sí, sempre.
En tot cas, a l'hora de reclamar, és convenient que valors els fonaments en els quals l'Administració ha motivat en la seua resposta les causes per a desestimar (denegar) o per a estimar (acceptar) parcialment la teua sol·licitud d'informació.
Totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública. I, per tant, totes les persones tenen dret a reclamar si senten que s'ha vulnerat este dret, ja siguen persones físiques o jurídiques, espanyoles o estrangeres.
Si t'han contestat des del Portal de la Transparènciade l'Administració General de l'Estat, tens un mes des de l'endemà al fet que t'hagen notificat la seua resposta per a presentar la reclamació davant el Consell.
Transcorregut més d'un mes sense que hages rebut contestació (pel que has d'entendre que la teua sol·licitud ha sigut desestimada, és a dir, denegada, per silenci administratiu), pots també reclamar. En eixe cas, pots fer-lo en qualsevol moment, no hi ha termini límit per a presentar la reclamació.
Si la reclamació es refereix a una sol·licitud d'informació dirigida a un ajuntament, conselleria o organisme públic de la teua comunitat autònoma, consulta l'apartat de legislació de la teua comunitat, ja que algunes tenen terminis més curts.
Si la sol·licitud d'informació l'has feta a un ministeri o organisme del sector públic estatal, la reclamació has de presentar-la davant este Consell de transparència, i nosaltres la resoldrem.
Si la sol·licitud la vas fer davant un ajuntament, una altra entitat local o una administració autonòmica, depén: este Consell de transparència estatal només és competent per a resoldre les reclamacions si la comunitat autònoma li ha atribuït mitjançant conveni l'exercici d'esta funció.
Estes són les comunitats autònomes sobre les quals resolem reclamacions:
Principat d'Astúries
Illes Balears
Cantàbria
Extremadura
La Rioja
Ceuta
Melilla
Així que, si la teua sol·licitud anava dirigida a una conselleria o ajuntament d'una altra comunitat autònoma, hauràs de presentar la reclamació davant l'òrgan autonòmic en matèria de transparència corresponent, que pots consultar ací.
Si desitges presentar una reclamació al Consell de Transparència i Bon Govern, la via més senzilla i àgil és a través de la nostra seu electrònica. Així tindràs també fàcil accés als teus expedients i rebràs les comunicacions amb celeritat.
Per a això, necessites tindre certificat electrònic o Cl@ve. Si no disposes d'estos sistemes d'identificació, et recomanem obtindre'ls per a beneficiar-te de tots els avantatges de l'administració electrònica. Pots demanar el certificat electrònic ací i Cl@ve ací.
Si no tens certificat electrònic o Cl@ve, pots presentar les reclamacions i altres escrits dirigits al Consell pels següents llits alternatius:
Presencialmente en la oficina del organismo C/ José Abascal, 2 - 5a Planta. 28003 Madrid.
En qualsevol dels registres públics previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Por correo postal, enviando una carta a c/ José Abascal, 2 - 5a Planta. 28003. Madrid.
Si no utilitzes la seu electrònica i presentaràs la reclamació a través d'algun dels llits alternatius assenyalats, pots emprar el formulari corresponent.
En el Consell de Transparència i Bon Govern tenim una Unitat d'Atenció al Ciutadà per a resoldre tots els teus dubtes:
presencialmente en nuestra sede (C/ José Abascal, 2, 5a Planta. 28003 de Madrid)
telefònicament en els números 91 273 33 03 / 08 / 24
No, la presentació d'una reclamació davant este Consell de Transparència és completament gratuïta.
Et contestarem en un termini màxim de tres mesos i la nostra decisió serà d'obligat compliment per a l'Administració.
Si no estàs d'acord amb la resolució que dictem en el Consell donant resposta a la teua reclamació, pots presentar un recurs contenciós administratiu davant l'Audiència Nacional. Tens un termini de dos mesos a comptar des de l'endemà al fet que et notifiquem la nostra resolució. Has de tindre en compte que interposar un recurs judicial requereix d'advocat i procurador.
En este cas serà l'organisme públic enfront del qual has recorregut el que podrà presentar un recurs contenciós administratiu i el Consell defensarà la seua resolució davant els Tribunals, assumint els costos corresponents.
Tu podràs personar-te si vols en el procediment judicial, encara que el Consell de Transparència i Bon Govern vetlarà pel teu dret a la informació pública.