Recurrent: Plus ultra Línies Aèries S. a.
Resolució recorreguda: R/0155/2022
En exercici del seu dret d'accés a la informació, un ciutadà va presentar escrit davant la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), adscrita al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, sol·licitant còpia de l'expedient sol·licitud i acord de concessió de rescat de l'Aerolínia Plus ultra.
La denegació de l'accés a la informació sol·licitada es fonamenta, en primer lloc, en l'existència d'un règim específic establit en l'article 2.17 del Reial decret llei 25/2020, de 3 de juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i l'ocupació, que establix el caràcter reservat de les dades, documents i informacions que obren en poder del Consell Gestor i del SEPI, en virtut de les funcions que els atribuïx la citada norma, i que desplaça el que es disposa en la Llei de transparència.
S'al·lega, a més, el caràcter secret de la comptabilitat de les empreses (que han de facilitar per a optar al suport financer); la concurrència dels límits de l'exercici del dret d'accés a la informació contemplats en l'article 14.1.h) i k) LTAIBG —la protecció d'interessos comercials i el deure de confidencialitat, que entronquen directament en l'obligació de reserva que exigeix el citat article 2.17 del Reial decret llei 25/2020—; i la concurrència dels límits contemplats en l'article 14.1 j) i f) LTAIBG —la política econòmica i la igualtat de les parts en els processos judicials i tutela judicial efectiva, respectivament—.
Presentada reclamació, el Consell de Transparència i Bon Govern l'estima parcialment remarcant que, encara que l'article 2.17 del citat Reial decret constituïsca un règim específic (almenys en el que concerneix de la reserva de confidencialitat que establix), no ha d'entendre's en termes absoluts que impliquen el desplaçament total de la llei de transparència, tal com pareix entendre l'organisme requerit. Assenyala, a continuació, que no resulta d'aplicació el límit a l'accés previst en l'article 14.1.h) LAITBG (interessos econòmics i comercials) donat l'elevat interés públic a conéixer la justificació dels concrets pressupostos per a obtindre les ajudes (permetent-se, no obstant això, l'exclusió de la informació comptable o aquella que evidencie les seues estratègies comercials o vaja en detriment de la seua posició enfront dels competidors). Es descarta, així mateix, la concurrència dels límits previstos en l'article 14.1.,k), i) i f) LTAIBG.