Recurrent: Ministeri de Sanitat
Resolució recorreguda: R/0023/2023
En exercici del seu dret d'accés a la informació, una ciutadana va presentar escrit davant el Ministeri de Sanitat sol·licitant informació relativa al preu de finançament i l'impacte en el pressupost sanitari, en l'àmbit del Sistema Nacional de Salut (SNS/SNS) del medicament Lanadelumab (Takhzyro©) desenvolupat per l'empresa Takeda Farmacèutica Espanya S. a.
El Ministeri, escoltats tercers afectats i constant oposició a l'accés per l'empresa farmacèutica, denega l'accés amb fonament en les circumstàncies previstes en les lletres h), j) i k) de l'art. 14.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern (LTAIBG), en la virtut del qual el dret d'accés podrà ser limitat quan supose un perjudici per als interessos econòmics i comercials, per al secret professional i la propietat intel·lectual i industrial, i per a la garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió.
En la seua resolució, el Consell de Transparència i Bon Govern estima la reclamació en entendre que l'aplicació de les restriccions a l'accés invocades manca d'una justificació suficient i proporcionada. Així, no es produïx perjudici als interessos econòmics i comercials perquè el sol·licitat no és la informació aportada pel laboratori relativa a de caràcter tècnic, econòmic i financer de l'empresa (que està protegida per una clàusula de confidencialitat) sinó el preu de finançament aprovat pel SNS; això és, el preu pagat per tals medicaments que figura en el contracte d'adquisició d'aquest. Esta despesa pública té caracterització d'informació pública, en tant ha sigut generada en l'exercici de les competències de l'organisme requerit.
D'altra banda, en relació amb el límit relatiu a la protecció del secret professional i la propietat industrial, el Consell posa de manifest que no s'aprecia raonament concret sobre este extrem. Pel que concerneix de la garantia de la confidencialitat, es recorda en la resolució que les reserves de confidencialitat sectorials no poden entendre's amb caràcter absolut i que, com, en este cas, la continguda en l'article 97.3 del text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris es refereix a la informació aportada per l'empresa (aspectes tècnics, econòmics i financers) i no al preu del medicament.
En relació amb la qüestió de l'impacte que el finançament del medicament ha tingut en el pressupost sanitari, atés que no hi ha cap pronunciament del Ministeri sobre aquest tema, i es configura com a informació pública, procedeix igualment l'estimació d'aquesta.
En conclusió, el Consell no aprecia la concurrència dels límits al dret d'accés a la informació invocats, almenys en els termes exposats per les parts en este procediment, per la qual cosa estima la reclamació a fi que es proporcione a l'entitat sol·licitant la resolució per la qual s'informe del preu de finançament i de l'impacte en el pressupost sanitari, en l'àmbit del Sistema Nacional de Salut, del medicament Lanadelumab.