Recurrent: Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI)
Resolució recorreguda: R/0477/2023
En exercici del seu dret d'accés a la informació pública, un particular va presentar escrit davant la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), adscrita al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, sol·licitant l'accés a l'expedient administratiu anonimizado de rescat de les clíniques dentals Vivanta.
L'Administració denega l'accés en considerar que existeix un règim jurídic específic d'accés a la informació que determina el caràcter confidencial de la informació sol·licitada, que eixe caràcter confidencial ha sigut corroborat per la jurisprudència del Tribunal Suprem, i que, fins i tot en el cas d'entendre's aplicable la LTAIBG, resultarien d'aplicació els límits establits en el seu article 14.1.h), i) i k), la protecció d'interessos comercials, la política econòmica i el deure de confidencialitat, respectivament.
Presentada reclamació, el Consell de Transparència i Bon Govern l'estima parcialment reconeixent al reclamant el seu dret a l'accés a l'expedient anonimizado de rescat de la clínica Vivanta, excloent-se de l'accés aquella informació afectada pel límit previst en l'article 14.1.h) LTAIBG, en els termes exposats per la pròpia resolució.
El Consell comença remarcant que, encara que l'article 2.17 del citat Reial decret constituïsca un règim específic (almenys en el que concerneix de la reserva de confidencialitat que establix), no ha d'entendre's en termes absoluts que impliquen el desplaçament total de la llei de transparència, tal com invoca l'organisme requerit.
En relació amb l'aplicació el límit a l'accés previst en l'article 14.1.h) LAITBG (interessos econòmics i comercials), el Consell considera que la denegació d'un accés total resulta desproporcionada, havent-se de facilitar la informació de manera parcial, de manera que s'excloga aquella la divulgació de la qual suposa un perjudici real als interessos econòmics i comercials, com el pla de viabilitat de l'empresa, i prèvia expressa justificació d'este extrem que haurà de concretar la informació que s'exclou per este motiu i la raons.
Finalment, tampoc s'aprecia la concurrència de la resta de límits invocats i s'emfatitza l'elevat interés públic en la justificació de la concurrència al cas dels pressupostos als quals el Reial decret llei vincula la concessió de les ajudes públiques. La qual cosa, d'altra banda, entronca directament amb les finalitats de la transparència i del dret d'accés a la informació pública expressats en el Preàmbul de la LTAIBG.