Recurrent: Gilead Sciences, S.L.O.
Resolució recorreguda: R/0533/2022
En exercici del seu dret d'accés a la informació, una fundació privada va presentar sol·licitud d'accés a la informació dirigida al Ministeri de Sanitat per a obtindre informació sobre condicions de finançament i preu del fàrmac Yescarta (axicabtagén ciloleucel), desenvolupat pel laboratori Gilead Sciences S.L.O.
Davant l'absència de resposta, l'entitat sol·licitant va presentar reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que va ser estimada per entendre que no existien restriccions o límits a l'accés que pogueren ser aplicable i considerar que el coneixement de la informació sol·licitada està directament relacionada amb l'objectiu i finalitats de la Llei de Transparència. El Consell, en concret, va considerar que este tipus d'informació pública ajuda a promoure un debat públic informat sobre els problemes del sistema actual de R+D i innovació mèdica i el seu impacte en l'accés als medicaments i en la sostenibilitat dels sistemes de salut, dins i fora del nostre país, objectiu que entronca amb l'esperit de la LTAIBG de conéixer com prenen els poders públics les decisions que afecten dels ciutadans, especialment en el tema de la salut pública i el seu finançament, de marcat interés social.
Enfront d'aquesta resolució va ser interposat recurs contenciós administratiu per part del Ministeri de Sanitat, el qual va ser resolt per sentència núm. 4/2022, de 13 de gener, dictada pel Jutjat Central del Contenciós-administratiu núm. 3 (p. o. 14/2020), que va ordenar la retroacció d'actuacions a fi de donar tràmit d'audiència al laboratori farmacèutic en el procediment de reclamació seguit per la fundació contra el silenci del Ministeri.
En compliment de la citada sentència, este Consell va atorgar tràmit d'audiència al laboratori farmacèutic a fi que al·legara el que considerara convenient al seu dret, en els termes del que es preveu en l'article 24.3 LTAIBG, incoant un nou procediment. Efectuades les al·legacions, el Consell va resoldre estimant novament la reclamació presentada per la fundació, la qual va ser també recorreguda pel Ministeri de Sanitat.
En esta resolució, el Consell de Transparència i Bon Govern estima la reclamació en entendre que l'aplicació de les restriccions a l'accés invocades manca d'una justificació suficient i proporcionada, analitzant, particularment, les al·legacions presentades pel laboratori.
Així, el Consell considera que no s'està davant un règim jurídic específic d'accés que desplace la LTAIBG, ja que el Tribunal Suprem ja ha considerat la regulació dels productes sanitaris com una previsió parcial sobre l'accés a la informació pública, i respecte a la clàusula de confidencialitat que establix la seua regulació, no ha de ser entesa com una confidencialitat absoluta, sinó que haurà d'acomodar-se a la LTAIBG, en particular a l'exercici de ponderació que s'exerceix amb els seus límits.
D'altra banda, el Consell subratlla el caràcter d'informació pública del sol·licitat, i no considera que el procediment d'inclusió del medicament Yescarta en el sistema nacional de salut i la fixació del seu preu i condicions de finançament es trobe en curs.
En relació amb la concurrència dels límits invocats, no es produïx perjudici als interessos econòmics i comercials perquè el sol·licitat no és la informació aportada pel laboratori relativa a de caràcter tècnic, econòmic i financer de l'empresa (que està protegida per una clàusula de confidencialitat) sinó el preu de finançament aprovat pel SNS; això és, el preu pagat per tals medicaments que figura en el contracte d'adquisició d'aquest, quedant exclosos de la petició aquells aspectes que guarden directa relació amb la posició de competitivitat de l'empresa o amb els seus processos de producció.
D'altra banda, en relació amb el límit relatiu a la protecció del secret professional i la propietat industrial, el Consell posa de manifest que no s'aprecia raonament concret sobre este extrem. Pel que concerneix de la garantia de la confidencialitat, es recorda en la resolució que les reserves de confidencialitat sectorials no poden entendre's amb caràcter absolut i que, com, en este cas, la continguda en l'article 97.3 del text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris es refereix a la informació aportada per l'empresa (aspectes tècnics, econòmics i financers) i no al preu del medicament.
En relació amb la protecció de la política econòmica i sanitària, el Consell considera que les consideracions abocades en al·legacions respecte de la capacitat de negociació entre empreses farmacèutiques i Estats en un mercat europeu de medicaments no poden integrar-se en el límit de l'article 14.1.i) LTAIBG.
En conclusió, el Consell no aprecia el desplaçament de la LTAIBG ni la concurrència dels límits al dret d'accés a la informació invocats en tràmit d'audiència per l'empresa afectada, almenys en els termes exposats per les parts en este procediment, per la qual cosa estima la reclamació a fi que es proporcione a l'entitat sol·licitant la resolució per la qual s'informe del preu de finançament del medicament Yescarta.