Recorrente: Gilead Sciences, S.L.U.
Resolución recorrida: R/0533/2022
En exercicio do seu dereito de acceso á información, unha fundación privada presentou solicitude de acceso á información dirixida ao Ministerio de Sanidade para obter información sobre condicións de financiamento e prezo do fármaco Yescarta (axicabtagén ciloleucel), desenvolvido polo laboratorio Gilead Sciences S.L.U.
Ante a ausencia de resposta, a entidade solicitante presentou reclamación ante o Consello de Transparencia e Bo Goberno, que foi estimada por entender que non existían restricións ou límites ao acceso que puidesen ser de aplicación e considerar que o coñecemento da información solicitada está directamente relacionada co obxectivo e finalidades da Lei de Transparencia. O Consello, en concreto, considerou que este tipo de información pública axuda a promover un debate público informado os problemas do sistema actual de I+D e innovación médica e o seu impacto no acceso aos medicamentos e na sustentabilidade dos sistemas de saúde, dentro e fóra do noso país, obxectivo que entronca co espírito da LTAIBG de coñecer como toman os poderes públicos as decisións que afectan os cidadáns, especialmente no tema da saúde pública e o seu financiamento, de marcado interese social.
Fronte á esta resolución foi interposto recurso contencioso-administrativo por parte do Ministerio de Sanidade, o cal foi resolto por sentenza n.º 4/2022, do 13 de xaneiro, ditada polo Xulgado Central do Contencioso-administrativo n.º 3 (p.ou. 14/2020), que ordenou a retroacción de actuacións co fin de dar trámite de audiencia ao laboratorio farmacéutico no procedemento de reclamación seguido pola fundación contra o silencio do Ministerio.
En cumprimento da citada sentenza, este Consello outorgou trámite de audiencia ao laboratorio farmacéutico a fin de que alegase o que considerase conveniente ao seu dereito, nos termos do previsto no artigo 24.3 LTAIBG, incoando un novo procedemento. Efectuadas as alegacións, o Consello resolveu estimando novamente a reclamación presentada pola fundación, a cal foi tamén recorrida polo Ministerio de Sanidade.
Nesta resolución, o Consello de Transparencia e Bo Goberno estima a reclamación ao entender que a aplicación das restricións ao acceso invocadas carece dunha xustificación suficiente e proporcionada, analizando, particularmente, as alegacións presentadas polo laboratorio.
Así, o Consello considera que non se está ante un réxime xurídico específico de acceso que desprace a LTAIBG, xa que o Tribunal Supremo xa considerou a regulación dos produtos sanitarios como unha previsión parcial sobre o acceso á información pública, e con respecto á cláusula de confidencialidade que establece a súa regulación, non debe ser entendida como unha confidencialidade absoluta, senón que terá que acomodarse á LTAIBG, en particular ao exercicio de ponderación que se exerce cos seus límites.
Doutra banda, o Consello subliña o carácter de información pública do solicitado, e non considera que o procedemento de inclusión do medicamento Yescarta no sistema nacional de saúde e a fixación do seu prezo e condicións de financiamento atópese en curso.
En relación coa concorrencia dos límites invocados, non se produce prexuízo aos intereses económicos e comerciais porque o solicitado non é a información achegada polo laboratorio relativa a de carácter técnico, económico e financeiro da empresa (que está protexida por unha cláusula de confidencialidade) senón o prezo de financiamento aprobado polo SNS; isto é, o prezo pagado por tales medicamentos que figura no contrato de adquisición do mesmo, quedando excluídos do pedimento aqueles aspectos que garden directa relación coa posición de competitividade da empresa ou cos seus procesos de produción.
Doutra banda, en relación co límite relativo á protección do segredo profesional e a propiedade industrial, o Consello pon de manifesto que non se aprecia razoamento concreto sobre este extremo. Polo que concirne á garantía da confidencialidade, lémbrase na resolución que as reservas de confidencialidade sectoriais non poden entenderse con carácter absoluto e que, como, neste caso, a contida no artigo 97.3 do texto refundido da Lei de garantías e uso racional dos medicamentos e produtos sanitarios refírese á información achegada pola empresa (aspectos técnicos, económicos e financeiros) e non ao prezo do medicamento.
En relación coa protección da política económica e sanitaria, o Consello considera que as consideracións vertidas en alegacións respecto da capacidade de negociación entre empresas farmacéuticas e Estados nun mercado europeo de medicamentos non poden integrarse no límite do artigo 14.1.i) LTAIBG.
En conclusión, o Consello non aprecia o desprazamento da LTAIBG nin a concorrencia dos límites ao dereito de acceso á información invocados en trámite de audiencia pola empresa afectada, polo menos nos termos expostos polas partes neste procedemento, polo que estima a reclamación a fin de que se proporcione á entidade solicitante a resolución pola que se informe do prezo de financiamento do medicamento Yescarta.