Recurrent: Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions
Resolució recorreguda: R/0530/2024
En exercici del dret d'accés a la informació pública, es va presentar davant el Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions una sol·licitud d'accés a la relació del personal de l'oficina de la Gerència Informàtica de la Seguretat Social a Màlaga al qual s'ha assignat un determinat increment de la productivitat semestral en 2022.
L'Administració denega l'accés per considerar que ja hi ha establit un procediment d'informació a les organitzacions sindicals en esta matèria, que el sol·licitant no és membre de la Mesa Delegada sinó de la secció sindical de la Direcció Provincial de Màlaga i de la Junta de Personal, i perquè no s'ha aportat consentiment exprés de les persones afectades.
El Consell estima la reclamació, considerant que es tracta d'informació pública conformement a la definició contemplada en l'article 13 LTBG, i que el seu accés ha de decidir-se conformement al resultat que llance la ponderació exigida en l'article 15.3 LTAIBG, d'acord amb el Criteri Interpretatiu 1/2015, de 24 de juny, elaborat conjuntament per este Consell i l'Agència Espanyola de Protecció de dades (AEPD). Aplicant aquesta ponderació, en relació amb els llocs de nivell 30, 29 i 28 (aquests últims sempre que siguen de lliure designació) o equivalents, és clar que preval el dret d'accés a la informació sobre retribucions d'empleats públics, sense que calga el consentiment exprés d'aquests, per la qual cosa ha de facilitar-se la informació amb identificació dels perceptors.
A més, el Consell pren en consideració la particular circumstància que qui sol·licita la informació és treballador i representant sindical de la Direcció Provincial i que el pretés té relació amb el repartiment de les productivitats dels empleats públics en l'àmbit de la seua organització; qüestió en la qual existeix una regla legal específica en l'article 23.3 c) de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública (LMRFP), segons el tenor de la qual «[e]n tot cas, les quantitats que perceba cada funcionari per este concepte seran de coneixement públic dels altres funcionaris del Departament o Organisme interessat així com dels representants sindicals».
Es remarca, a més, l'existència d'un evident interés públic a conéixer com es reparteixen fons públics en concepte de retribucions variables als concrets treballadors d'un òrgan, organisme o entitat, amb la finalitat de valorar si s'han produït arbitrarietats, abusos o discriminacions injustificades i, en definitiva, poder exigir la corresponent rendició de comptes a una Administració Pública en un àmbit tan essencial per a detectar un bon o mal funcionament com és la gestió dels diners públics en relació amb les retribucions no fixes dels empleats públics.
Finalment, es posa de manifest que, en haver-se exercit el dret per part d'un representant dels treballadors, no cal articular el tràmit d'audiència previst en els articles 19.3 i 24.3 LTAIBG conforme a la doctrina asseguda en la Sentència del Tribunal Suprem de 15 d'octubre de 2020 (ECLI:TS:ÉS:3195:2020).