Recurrent: Mútua MAZ / Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions
Resolució recorreguda: R/0831/2024
En exercici del dret d'accés a la informació pública, es va presentar davant el Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, una sol·licitud d'accés a les actes dels acords de la Junta Directiva de la mútua MAZ, Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social núm. 11, des de l'any 2007 fins a setembre 2023.
Per resolució de la Mútua es va acordar la inadmissió de la sol·licitud amb fonament en el que es disposa en l'article 18.1.e) LTAIBG, en entendre que no està justificada amb la finalitat de transparència de la llei, mentre entra en col·lisió amb diferents supòsits contemplats en l'article 14.1 de la citada norma. Des de la perspectiva apuntada, considera que resulten d'aplicació els límits previstos en l'article 14.1.g), k) i j) LTAIBG.
El Consell estima la reclamació, després d'apreciar certa confusió entre el que són causes d'inadmissió i el que constituïxen límits a l'accés que es detecta en la resolució, en recordar l'existència d'una consolidada doctrina en el relativa a l'accés al contingut de les actes d'òrgans col·legiats de direcció d'organismes, entitats públiques i altres subjectes obligats, com és el cas.
D'acord amb esta doctrina, la Llei de Transparència empara l'accés en la mesura en què les decisions de tals òrgans tenen incidència en l'exercici de funcions públiques i, per tant, el seu coneixement entronca amb la finalitat de la norma, expressada en el seu Preàmbul. D'aquest accés, no obstant això, podran excloure's aquells aspectes que puguen afectar objectivament d'interessos econòmics i comercials de l'òrgan [límit de l'article 14.1.h) LTAIBG]; així com les opinions i manifestacions abocades pels integrants de l'òrgan col·legiat en el desenvolupament de les sessions, mentre no formen part del contingut mínim necessari de les actes i pot ser necessari per a preservar la confidencialitat i el secret requerit en els processos de presa de decisió [límit de l'article 14.1.k) LTAIBG].
La concurrència de tals límits, no obstant això, ha de justificar-se de manera expressa i detallada i la seua aplicació ha de ser proporcionada al seu objecte i finalitat de protecció, ateses de les concretes circumstàncies del cas, tal com exigeix l'article 14.2 LTAIBG, i valorant especialment la concurrència o d'un interés públic o privat superior que justifique l'accés.
Finalment, el Consell reconeix l'accés al contingut obligatori de les actes, reflectit en l'article 18.1. de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (LRJSP): especificació d'assistents, ordre del dia, circumstàncies de lloc i temps de la celebració, punts principals de les deliberacions i contingut dels acords. D'eixe contingut hauran d'excloure's, les dades de terceres persones físiques figuren en les actes i que no formen part dels òrgans de govern dels organismes involucrats ni consten en els actes ja publicats, la identificació dels quals no s'estima determinant a l'hora del control de l'actuació pública.