Exercici de drets del Reglament Europeu de Protecció de Dades (RGPD)
Els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició i limitació del tractament estan reconeguts en el Reglament Europeu de Protecció de Dades i permeten conèixer quina informació personal nostra està sent tractada per un responsable, de qui o d'on han obtingut aquestes dades i a qui els hi ha cedit. També permeten modificar o rectificar errors, cancel·lar dades que no s'haurien d'estar tractant, oposar-nos a tractaments de dades personals realitzades sense el nostre consentiment o limitar aquest tractament de les dades en alguns supòsits concrets.
Per a exercir-los, és important conèixer una sèrie d'aspectes:
Han de ser exercits directament per el/la interessat/a davant cadascun dels responsables/titulars dels fitxers. Si s'actua en nom d'una altra persona, és necessari acreditar que ens ha autoritzat a representar-la.
La legislació estableix que per a exercir aquests drets és imprescindible que el/la ciutadà/a se dirigeixi en primer lloc a l'entitat que està tractant les seves dades utilitzant qualsevol mitjà que permeti acreditar l'enviament i la recepció de la sol·licitud. Si l'entitat no respon a la petició realitzada en el termini establert per llei o el/la ciutadà/a considera que la resposta que rep no és l'adequada, pot sol·licitar que l'Agència Espanyola de Protecció de Dades tuteli el seu dret enfront del responsable.
Són drets independents, per la qual cosa no és necessari exercitar en primer lloc el dret d'accés per a poder rectificar o cancel·lar.
L'exercici d'aquests drets ha de ser senzill, gratuït i no pot suposar cap ingrés addicional per al responsable, que ha de facilitar un procediment per a l'exercici dels drets. És recomanable utilitzar aquest procediment, si bé el/la responsable/a no pot desatendre una sol·licitud que, degudament presentada, utilitzi un altre mitjà.
El contingut de la sol·licitud ha d'incloure: el nom i cognoms del/de la interessat/a; fotocòpia del seu document nacional d'identitat, passaport o un altre document vàlid que l'identifiqui i, si fos necessari, de la persona que li/la representi, així com el document o instrument electrònic acreditatiu de tal representació; detall de la petició que es realitza; adreça a l'efecte de notificacions; data i signatura del sol·licitant; i documents acreditatius de la petició que formula si fos necessari.
El/la responsable/a deure atendre la petició, fins i tot quan no existeixin dades personals del/de la sol·licitant, així com garantir que la seva organització sigui capaç d'informar sobre com exercir els drets.
A continuació, se li faciliten els models per a sol·licitar qualsevol d'aquests drets davant el Consell de Transparència i Bon Govern: