La Llei 19/2013 de transparència, accés a la informació pública i bon govern atribueix a la Presidència del Consell àmplies responsabilitats en la governança de la institució i en la presa de decisions. Les seves funcions estan regulades en l'article 38 d'aquesta norma i en l'article 13 de l'Estatut del Consell. Entre altres qüestions:
Ostenta la representació legal i institucional del Consell.
Adopta criteris d'interpretació uniforme de les obligacions contingudes en la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern i aprova, previ informe de la Comissió de Transparència i Bon Govern, directrius, recomanacions o guies relatives a la seva correcta aplicació.
Vela pel compliment de les obligacions de publicitat activa de les Administracions.
Coneix de les reclamacions que es presentin contra la denegació expressa o presumpta del dret a l'accés a la informació.
Respon les consultes que, amb caràcter facultatiu, li plantegin els òrgans encarregats de tramitar i resoldre les sol·licituds d'accés a la informació.
Compareix davant el Congrés almenys anualment per a rendir comptes i informar sobre l'activitat del Consell. Elabora i proposa a la Comissió de Transparència i Bon Govern, per a la seva aprovació, el projecte de memòria anual de l'organisme.
Proposa, previ informe de la Comissió de Transparència i Bon Govern, modificacions a la normativa de rang legal o reglamentari que reguli les matèries de competència del Consell.
Presideix les reunions de la Comissió de Transparència i Bon Govern.
Aprova l'avantprojecte de pressupost, l'inventari dels béns i drets del Consell i els comptes anuals de l'organisme.
És l'òrgan de contractació de l'organisme, aprova les despeses i ordena els pagaments; efectua la rendició de comptes.
Subscriu convenis amb entitats públiques i privades.
Exerceix la prefectura del personal, aprovant les propostes de relacions de llocs de treball i convocant i resolent els processos de provisió de llocs de treball, entre altres funcions.
Resol recursos contra els actes i les decisions adoptats en matèries de la seva competència.
Estan detallades en l'article 22 de l'Estatut del Consell. Entre altres, la Subdirecció General de Transparència i Bon Govern:
Supervisa el compliment de les obligacions de publicitat activa que estableix la Llei 19/2013 de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern en el capítol II del seu títol I. Per a això, avalua si els subjectes obligats publiquen d'ofici la informació rellevant a la qual estan obligades. Aquestes avaluacions, que contenen recomanacions específiques de millora per a cada entitat, són publicades en la pàgina web del Consell, i les principals dades es reflecteixen en la memòria anual de l'organisme.
Realitza el seguiment del compliment de les resolucions dictades pel Consell en els procediments de reclamació en garantia del dret d'accés a la informació pública i publica trimestralment els resultats d'aquest seguiment en la web del Consell.
Tramita quantes qüestions i consultes li són plantejades en relació amb les matèries de transparència i bon govern.
Coneix de les denúncies per incompliments en matèria de publicitat activa per part d'òrgans i organismes de l'Administració General de l'Estat i del Sector Públic Estatal.
Proposa a la Presidència del Consell l'adopció de criteris d'interpretació uniforme de les disposicions sobre publicitat activa establertes en la LTAIBG.
Estan establertes en l'article 23 de l'Estatut del Consell:
Tramita el procediment de la reclamació prevista en l'article 24 de la Llei 19/2013 enfront de les resolucions dictades per l'Administració General de l'Estat i el sector públic estatal en matèria de dret d'accés a la informació pública i elabora les corresponents propostes de resolució.
Proposa a la Presidència del Consell l'adopció de criteris d'interpretació uniforme sobre les disposicions sobre dret d'accés a la informació pública establertes en la Llei de Transparència.
Tramita les consultes sobre l'aplicació de les disposicions reguladores del dret d'accés a la informació pública que, amb caràcter facultatiu, puguin presentar-se davant el Consell.
Realitza totes les tasques i tràmits necessaris derivats dels recursos contenciosos administratius enfront de les resolucions del Consell d'àmbit estatal, relacionant-se per a això amb els òrgans judicials, l'Advocacia de l'Estat i els serveis de defensa i representació legal que assisteixen al Consell.
Estan especificades en l'article 24 de l'Estatut del Consell.
Tramita les reclamacions sobre accés a la informació pública que es presentin enfront de les administracions autonòmiques i locals i les entitats dels seus sectors públics en aquelles comunitats autònomes que han atribuït al Consell, mitjançant el corresponent conveni, l'exercici d'aquesta competència, conformement al que es preveu en la disposició addicional quarta de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Elabora les corresponents propostes de resolució respecte a les reclamacions.
Gestiona els corresponents convenis amb les comunitats autònomes i el seu comitè tècnic de seguiment.
Realitza totes les tasques i tràmits necessaris derivats dels recursos contenciosos administratius enfront de les resolucions del Consell d'àmbit autonòmic i local, relacionant-se per a això amb els òrgans judicials, l'Advocacia de l'Estat i els serveis de defensa i representació legal que assisteixen al Consell.
La Secretaria General s'encarrega de la gestió dels serveis comuns i de caràcter administratiu. Les seves funcions estan establertes en l'article 25 de l'Estatut del Consell. Entre altres:
Gestiona els recursos humans, elabora la relació de llocs de treball, s'encarrega dels processos de selecció de personal, la gestió de l'acció social i la formació, sota la supervisió de la Presidència.
Gestiona els recursos materials del Consell i s'encarrega del règim interior, els assumptes generals i la coordinació i inspecció de les instal·lacions i serveis del Consell.
S'ocupa de la gestió economicofinancera i patrimonial del Consell, l'elaboració de l'avantprojecte del pressupost anual i la tramitació de les seves modificacions; la gestió pressupostària dels ingressos i despeses i la tresoreria del Consell. També tramita els expedients de contractació i elabora els comptes anuals de l'organisme.
Coordina les actuacions i prestació dels serveis en matèria de tecnologies de la informació i comunicacions, la seu electrònica i la web.