Vols saber, per exemple, quants contractes ha realitzat el Ministeri de Ciència i Innovació, quines subvencions ha atorgat el Ministeri d'Educació i Formació Professional, quant ha costat l'última campanya del Ministeri de Sanitat,... on busques aquesta informació?
Si la informació és de caràcter autonòmic o local: has de preguntar a la teva Comunitat Autònoma. Totes les Comunitats Autònomes tenen un Portal de Transparència.
No, la llei de transparència assenyala algunes causes per les quals la teva petició d'informació pot inadmetre's. Aquestes són:
Les que es refereixen a informació en curs d'elaboració.
Les que tinguin caràcter auxiliar o de suport.
Les que requereixi, pel seu contingut, una labor prèvia de reelaboració.
Les dirigides a un òrgan que no té la informació, o quan desconegui el competent.
Les peticions reiteratives o abusives.
Sí, sempre hauran de justificar-te la causa per la qual la teva sol·licitud d'informació ha estat inadmesa. A més, el Consell de Transparència i Bon Govern ha establert criteris per a interpretar les causes d'inadmissió que recull la Llei.
Sempre és necessari motivar què significa, exposar les raons i la justificació de per què la causa és aplicable al cas concret.
La Llei de transparència també recull uns supòsits que limiten el dret d'accés a la informació pública.
És cert que el dret d'accés a la informació pública ha de respectar uns límits i uns interessos protegits. L'art. 14 enumera quins són i l'art. 15 protegeix la intimitat de les persones i per tant la seva privacitat segons ordena la Llei orgànica de Protecció de Dades.
Tal com explica el Preàmbul de la llei de transparència, és una cosa necessària per a poder aplicar un límit al dret d'accés a la informació. Consisteix a posar en una balança l'interès que es protegeix amb el límit i l'interès legítim que empara el coneixement de la informació i valorar tots dos per a decidir.
L'òrgan al qual preguntes, que és el que ha de resoldre en primer lloc. Si és una reclamació, el farà el Consell de Transparència i Bon Govern.
No, és necessari que la seva aplicació sigui justificada i proporcionada a l'objecte i finalitat de la protecció i a més no ha de ser genèrica sinó referida al cas concret.
Si qui t'ha denegat la informació és l'Administració General de l'Estat o bé una Comunitat Autònoma o Entitat Local amb les quals tenim conveni (Astúries, Cantàbria, Illes Balears, La Rioja, Extremadura, Ceuta o Melilla), llavors reclama al Consell de Transparència i Bon Govern. Revisarem la teva petició d'informació i decidirem si la informació és pública i, per tant, hi ha obligació de facilitar-te-la.
Si ha passat més d'un mes des que vas formular la teva sol·licitud a l'Estat o a alguna de les Comunitats Autònomes que tenen conveni, i no has rebut resposta, també pots reclamar davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que resoldrem si existeix obligació de facilitar-te el demanat.
Si has sol·licitat informació a l'Administració i te l'han denegat o no et satisfà el que t'han contestat o bé no has rebut resposta a les teves preguntes, pots posar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, que s'encarregarà de decidir si la informació han de facilitar-te-la.
La reclamació és, per tant, una petició que fas al Consell de Transparència perquè revisi la decisió de l'Administració sobre la teva sol·licitud d'informació.
Sí, sempre. En la contestació que has rebut és molt convenient que valors els fonaments de dret, on hagin de reflectir-se les incidències del procediment i hauran de motivar-se les causes de desestimació o d'estimació parcial.
Totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública. I totes les persones tenen dret a reclamar, ja siguin persones físiques o jurídiques, espanyols o estrangers.
Si t'ha contestat el Portal de Transparència, tens el termini d'un mes des de l'endemà de la seva resposta.
Transcorregut més d'un mes sense que hagis rebut contestació (silenci administratiu), pots també reclamar.
En el cas de Comunitats Autònomes amb les quals hem signat conveni (Astúries, Cantàbria, Illes Balears, La Rioja, Extremadura, Ceuta i Melilla) es pot dirigir directament a nosaltres, al Consell de Transparència i Bon Govern
Si desitges presentar una reclamació al Consell de Transparència i Bon Govern, la via més senzilla i àgil és per seu electrònica . Així tindràs també fàcil accés als teus expedients i rebràs les comunicacions amb celeritat.
Si no disposes de certificat electrònic, et recomanem obtenir-ho per a beneficiar-te de tots els avantatges de l'administració electrònica. Pots demanar-ho aquí.
Els qui encara no disposin de certificat electrònic, poden presentar les reclamacions i altres escrits dirigits al CTBG pels següents llits alternatius:
Presencialmente en la oficina del organismo C/ José Abascal, 2 - 5a Planta. 28003 Madrid.
En qualsevol dels registres públics previstos en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Por correo postal, enviando una carta a c/ José Abascal, 2 - 5a Planta. 28003. Madrid.
Si no utilitzes la seu electrònica, hauràs de remetre emplenat el formulari corresponent, a través dels llits alternatius assenyalats.
Si tens dubtes, et pots dirigir a la nostra Unitat d'atenció al ciutadà
per correu electrònic: ctbg@consejodetransparencia.es
telefònicament: 91 273 33 03 / 08 / 24
En el Consell de Transparència i Bon Govern tenim una unitat d'atenció al ciutadà:
presencialmente en nuestra sede (C/ José Abascal, 2, 5a Planta. 28003 de Madrid),
Et contestarem en un termini màxim de tres mesos i la nostra decisió serà d'obligat compliment per a l'Administració.
La resposta d'aquest Consell pot ser objecte de recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà al fet que la rebis, davant els Jutjats Centrals del Contenciós-Administratiu de Madrid, presentant allí els teus arguments.
Sí, interposar un recurs contenciós administratiu requereix que t'acompanyi advocat i procurador.
En aquest cas serà l'organisme públic el que haurà de presentar un recurs contenciós administratiu i el Consell defensarà la seva resolució davant els Tribunals, assumint els costos corresponents.
Tu podràs personar-te si vols, encara que el Consell de Transparència i Bon Govern vetllarà pel teu dret.
A tu no. Les despeses els assumirà el Consell de Transparència i Bon Govern.