Un ciutadà va presentar escrit davant l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes (ICAC), adscrit al Ministeri d'Economia i Empresa, sol·licitant accés a una còpia del text complet de la Resolució administrativa sancionadora, de 26 de febrer de 2016, dictada per l'ICAC, i de l'Informe proposta en què es basa l'esmentada Resolució administrativa sancionadora.
L'Administració va denegar l'accés al·legant que la Llei d'Auditoria de Comptes té un procediment específic d'accés a la informació i que la informació sol·licitada és confidencial per estar subjecta al secret professional, de conformitat amb l'article 14.1. e) de la Llei 19/2013.
Presentada reclamació, el Consell de Transparència i Bon Govern la va estimar parcialment, prenent com a exemple el precedent R/0298/2017, tramitat en este Consell de Transparència, en el qual se sol·licitava el text complet de les resolucions administratives sancionadores les fallades de les quals s'han publicat en el B.O.E respecte a Popular Banca Privada, SA (B.O.E de 31 de desembre de 2016) i Banc Popular Espanyol, S.A (B.O.E de 10 d'agost de 2016) i la Sentència del Jutjat Central del Contenciós-Administratiu núm. 4 de Madrid, de 22 de febrer de 2021, que anul·lava la resolució del Consell i ordenava retrotraure actuacions per a donar audiència a tercers afectats, recollint jurisprudència del Tribunal Suprem, denega expressament que siga aplicable la Disposició Addicional Primera de la Llei 19/2013 al cas plantejat.
Resulta especialment rellevant, a més de la correspondència entre els seus continguts, la prohibició que es tinguen en compte en la resolució altres fets diferents als valorats en la tramitació del procediment. Una connexió que fa impossible considerar la proposta de resolució a la qual se sol·licita accés com a informació secundària o accessòria respecte de la decisió final sinó més aviat al contrari, ens trobem davant informació rellevant en la tramitació de l'expedient o en la conformació de la voluntat pública de l'òrgan a través de l'anàlisi i valoració d'aspectes rellevants d'esta decisió que han de ser valorats.
Este Consell de Transparència, no obstant això, comparteix que, si existeix algun tipus d'informació en els documents sol·licitats l'accés dels quals puga posar en risc els interessos econòmics i comercials de l'entitat auditada o la propietat industrial o intel·lectual de l'empresa auditora, ha de quedar al marge del coneixement públic. Això, tanmateix, no permet ocultar la totalitat els documents, sinó més aviat s'ha de concedir l'accés parcial prèvia omissió de la informació afectada pel límit invocat, conforme al que s'estableix en l'article 16 LTAIBG.
No obstant això, no queda prou acreditat que es puguen perjudicar la igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva o les funciones supervisores i de control d'ICAC, per la qual cosa estos límits no han de ser tinguts en consideració.