Recurrent: Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI)
Resolució recorreguda: R/0125/2023
En exercici del seu dret d'accés a la informació pública, un ciutadà va presentar escrit davant la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), adscrita al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, sol·licitant l'accés a diversa informació sobre la decisió adoptada pel Consell Gestor del Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques, per la qual es concedeix suport financer temporal a Air Europa amb càrrec a aquest, així com dels acords d'accionistes o acords de gestió en els quals es recullen els detalls i condicions de l'ajuda, juntament amb les decisions estratègiques de l'empresa que seran objecte d'autorització prèvia del Consell Gestor, per a assegurar l'adequada gestió de l'ajuda rebuda.
La denegació de l'accés a la informació sol·licitada es fonamenta, en primer lloc, en l'existència d'un règim específic establit en l'article 2.17 del Reial decret llei 25/2020, de 3 de juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i l'ocupació, que establix el caràcter reservat de les dades, documents i informacions que obren en poder del Consell Gestor i del SEPI, en virtut de les funcions que els atribuïx la citada norma, i que desplaça el que es disposa en la Llei de transparència. S'al·lega, a més, la concurrència dels límits de l'exercici del dret d'accés a la informació contemplats en l'article 14.1.h), i) i k) LTAIBG —la protecció d'interessos comercials, la política econòmica i el deure de confidencialitat, que entronquen directament en l'obligació de reserva que exigeix el citat article 2.17 del Reial decret llei 25/2020—; i la inexistència d'un interés públic o privat superior que justifique l'accés sent desfavorable al mateix el test del mal i de l'interés consagrats per este Consell en el seu criteri interpretatiu 1/2019.
Presentada reclamació, el Consell de Transparència i Bon Govern l'estima parcialment remarcant que, encara que l'article 2.17 del citat Reial decret constituïsca un règim específic (almenys en el que concerneix de la reserva de confidencialitat que establix), no ha d'entendre's en termes absoluts que impliquen el desplaçament total de la llei de transparència, tal com pareix entendre l'organisme requerit.
En relació amb l'aplicació el límit a l'accés previst en l'article 14.1.h) LAITBG (interessos econòmics i comercials), el Consell considera que resulta raonable i justificada respecte de l'accés al pla de viabilitat de l'empresa i dels acords d'accionistes (o acords de gestió de l'empresa) en els quals es determinen les seues decisions estratègiques, perquè tals decisions conformen, en efecte, el nucli dels seus interessos econòmics i comercials. No obstant això, per la qual cosa concerneix de la informació relativa a l'ajuda concedida i al compliment dels requisits establits en la norma per a la seua concessió, la reclamació ha de ser estimada al no haver-se justificat l'afectació dels interessos econòmics i comercials de l'empresa i, per tant, la necessitat de mantindre la confidencialitat de la informació.
Finalment, tampoc s'aprecia la concurrència de la resta de límits invocats i s'emfatitza l'elevat interés públic a conéixer els documents objecte de la sol·licitud d'accés i elaborats en el marc d'un procediment de concessió d'ajudes públiques a una entitat empresarial amb càrrec al Fons de suport a la solvència d'empreses estratègiques.
En conclusió, es reconeix el dret d'accés a la resolució del Consell Gestor del Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques pel qual s'aprova concedir suport financer temporal a Air Europa i a l'Acord de gestió amb Air Europa en el qual s'incloguen els detalls i condicions de l'ajuda concedida; a exclusió del pla de viabilitat de l'empresa i d'aquella altra documentació que, en el seu cas i mitjançant justificació expressa, continga informació estratègica susceptible de comprometre de manera real els interessos econòmics i comercials de l'empresa concessionària de l'ajuda.