Recurrent: Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI)
Resolució recorreguda: R/0354/2023
En exercici del seu dret d'accés a la informació pública, el Consell General de Col·legis d'Odontòlegs i Estomatòlegs d'Espanya va presentar escrit davant la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), adscrita al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, sol·licitant els informes i documents en els quals eixa societat i el Consell de Ministres s'havien basat per a considerar a un grup odontològic com a empresa estratègica per a acollir-se al Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques, la qual cosa va derivar en la concessió d'una ajuda de 40 milions d'euros, canalitzat a través d'un préstec participatiu de 20,4 milions i un altre ordinari de 19,6 milions.
L'Administració denega l'accés en considerar que existeix un règim jurídic específic d'accés a la informació que determina el caràcter confidencial de la informació sol·licitada, i que, fins i tot en el cas d'entendre's aplicable la LTAIBG, resultarien d'aplicació els límits establits en el seu article 14.1.h), i) i k), la protecció d'interessos comercials, la política econòmica i el deure de confidencialitat, respectivament.
Presentada reclamació, el Consell de Transparència i Bon Govern l'estima parcialment reconeixent al reclamant el seu dret a l'accés als informes i documents en els quals es reflectisca la consideració del Grup Vivanta com una empresa estratègica per a acollir-se al Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques, excloent-se de l'accés aquella informació afectada pel límit previst en l'article 14.1.h) LTAIBG, en els termes exposats per la pròpia resolució.
El Consell comença remarcant que, encara que l'article 2.17 del citat Reial decret constituïsca un règim específic (almenys en el que concerneix de la reserva de confidencialitat que establix), no ha d'entendre's en termes absoluts que impliquen el desplaçament total de la llei de transparència, tal com invoca l'organisme requerit.
En relació amb l'aplicació el límit a l'accés previst en l'article 14.1.h) LAITBG (interessos econòmics i comercials), el Consell considera que la denegació d'un accés total resulta desproporcionada, havent-se de facilitar la informació de manera parcial, de manera que s'excloga aquella la divulgació de la qual suposa un perjudici real als interessos econòmics i comercials, com el pla de viabilitat de l'empresa o els acords dels accionistes en els quals es determinen les seues decisions estratègiques, i prèvia expressa justificació, que haurà de concretar la informació que s'exclou per este motiu i la raons.
Finalment, tampoc s'aprecia la concurrència de la resta de límits invocats i s'emfatitza l'elevat interés públic en la justificació de la concurrència al cas dels pressupostos als quals el Reial decret llei vincula la concessió de les ajudes públiques. La qual cosa, d'altra banda, entronca directament amb les finalitats de la transparència i del dret d'accés a la informació pública expressats en el Preàmbul de la LTAIBG.