Recurrent: Ministeri de l'Interior
Resolució recorreguda: R/0100/2024
El representant de la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) va sol·licitar al Ministeri de l'Interior còpia de l'informe d'inspecció que va donar lloc a l'arxivament de les actuacions inspectores iniciades arran d'una denúncia presentada per l'accés a l'ordinador (i consulta de les dades de nòmines) d'una funcionària del Centre Penitenciari de Pamplona, per part d'una altra funcionària del mateix centre.
El Ministeri de l'Interior va denegar l'accés sol·licitat atenent de l'oposició expressada en el tràmit d'audiència efectuat a l'empara de l'article 19.3 LTAIBG per la denunciada, concloent que el conflicte observat es deu a desavinences personals entre dues funcionàries i manca d'interés públic. Posteriorment, en fase d'al·legacions, invoca la concurrència del límit previst en l'article 14.1.g) LTAIBG.
El Consell estima la reclamació reconeixent l'accés al contingut de l'informe que dóna lloc a l'arxivament de l'expedient indicat, prèvia dissociació de les dades de caràcter personal que s'incloguen, conformement al que es preveu en l'article 15.4 LTAIBG.
La conclusió estimatòria es fonamenta en la doctrina asseguda en la resolució 78/2021, de 26 de juliol [confirmada en la seua integritat per la Sentència 107/2022 del Jutjat Central del Contenciós- administratiu núm. 10, de 14 de juny (p. o. 41/2021)], en un supòsit substancialment idèntic, en la qual se subratlla que l'interés públic en l'accés «ve marcat per la seua utilitat per a conéixer com es prenen pels corresponents òrgans administratius les decisions relatives a l'exercici d'una potestat reglada com és la disciplinària, i, més en concret, com s'adopta la decisió d'arxivar una denúncia o iniciar un procediment sancionador, existint un especial interés públic a fiscalitzar aquelles decisions que conduïxen a l'arxiu puix que de no existir cap instrument de control o de rendició de comptes podria acabar adquirint caràcter discrecional una potestat que no l'és».
S'afig que, tenint en compte les dades de caràcter personal que poden figurar en els informes generats en el marc d'actuacions prèvies, hauran d'aplicar-se les regles contingudes en l'articule 15 LTAIBG, per a la seua protecció; en concret, facilitar l'accés prèvia dissociació de les dades de caràcter personal de manera que s'impedisca la identificació de les persones afectades.
Respecte de la tardana invocació del límit a l'accés previst en l'article 14.1.g) LTAIBG, s'assenyala que no s'ha justificat la seua concurrència perquè, ni la mera referència al fet que es pot menyscabar l'exercici de la funció inspectora resulta suficient; ni s'ha tingut en compte que en este cas el procediment ja ha finalitzat mitjançant una resolució d'arxiu pel que l'accés a l'informe que sustenta tal decisió, difícilment pot considerara com un obstacle a l'exercici de les funcions de vigilància, inspecció i control.