Recurrente: Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats
Resolució recorreguda: R CTBG 0647/2025
En exercici del dret d'accés a la informació pública, es va sol·licitar al Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, l'accés al contingut de l'acord signat pel Consorci Barcelona Supercomputing Center-Centre Nacional de Supercomputación (d'ara en avant BSC) amb l'empresa INDRA, el 15 d'Octubre de 2024, així com la relació de tots els contractes subscrits amb el centre, amb el seu objectiu i duració, que siguen relatius o referents a projectes de tecnologies duals.
El Ministeri va denegar l'accés en aplicació del que es disposa en les lletres a), b), c) i d) de l'article 14.1 LTAIBG, atés que es determina que el Protocol General d'Actuació signat amb INDRA «conté informació que afecta i compromet seriosament a la defensa, seguretat nacional i a la seguretat pública. La divulgació d'este PGA comportaria danys irreparables a autonomia tecnològica d'Espanya i també afectaria de drets de tercers (INDRA)».
El Consell considera que els raonaments adduïts per l'òrgan requerit per a desestimar l'accés no resulten, no obstant això, suficients per a denegar l'accés complet a tot el contingut del Protocol de referència, perquè la restricció de l'accés només aconseguiria aquella part de la informació del protocol que resultara estrictament confidencial. El procedent no és denegar l'accés a tota la informació, sinó concedir un accés parcial d'acord amb el que es disposa en l'article 16 de la LTAIBG i de l'article 6 del Conveni del Consell d'Europa sobre l'accés als documents públics, fet en Tromsø el 18 de juny de 2009.
Quant a l'accés a la relació dels contractes subscrits amb el BSC–CNS, s'assenyala que, de la STS de 7 de febrer de 2023, s'infereix que resulta indispensable per a declarar una matèria classificada i secreta la concurrència d'un acte formal del Consell de Ministres sobre la classificació de la informació de què es tracte, circumstància que en el present case no ha sigut acreditada ni tan sols expressament adduïda per l'òrgan reclamat. Així mateix, s'afig que «este Consell ja s'ha pronunciat en sentit negatiu respecte de la virtualitat pràctica de les Normes de l'Autoritat Nacional per a la Protecció de la Informació Classificada». No són normes amb rang de llei i, en conseqüència, no poden servir de fonament per a imposar limitacions a un dret reconegut en la Constitució i garantit per un tractat internacional».
Finalment, es posa en relleu que l'objecte de la segona part de la sol·licitud se circumscriu a l'accés a una relació de contractes referits a tecnologies duals, amb el seu objectiu i duració, i que la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, configura la publicitat dels contractes com a regla general i la no publicació com una excepció, que es limita, com disposa l'apartat 7 de l'article 154, a determinades dades relatives a la celebració del contracte i està condicionada a la justificació en l'expedient de la concurrència d'algun dels supòsits habilitants taxats, previ informe d'este Consell −art. 154.7−, no constant en el supòsit ara examinat que l'entitat reclamada haja sol·licitat cap informe en relació amb els contractes en qüestió, per la qual cosa es conclou estimant també la reclamació en esta part.