Recurrent: Ministeri de de Inclusió, Seguretat Social i Migracions
Resolució recorreguda: R CTBG 0649/2026
En exercici del dret d'accés a la informació pública, es va sol·licitar al MINISTERI D'INCLUSIÓ, SEGURETAT SOCIAL I MIGRACIONS l'accés al programa de l'aplicació informàtica que, d'acord amb el que es disposa en l'article 31.2 Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de Llei de Classes Passives de l'Estat, serveix per al càlcul d'estes pensions.
El Ministeri va dictar resolució en la qual va acordar el lliurament d'un document adjunt, que va denominar annex de càlcul, i indicant que el programa informàtic utilitzat per al càlcul de les pensions interessades realitza les seues operacions segons la fórmula polinòmica recollida en el referit article 31, Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d'abril. Posteriorment, en fase d'al·legacions fa referència a la concurrència del límit previst en l'article 14.1.k) LTAIBG i la causa d'inadmissió de l'article 18.1.c) LTAIBG.
El Consell estima parcialment la reclamació, fent referència a l'existència d'una doctrina consolidada per aquest, sobre l'accés al codi font i/o algorismes utilitzats per les Administracions públiques en l'exercici de les seues funcions; doctrina que ha sigut confirmada per la Sentència d'11 de setembre de 2025 del Tribunal Suprem (ECLI:ÉS:TS:2025:3826) (d'ara en avant, STS BOSCO), que entén de plena aplicació.
En este sentit indica el Consell que cada vegada més, les Administracions Públiques recorren a sistemes de presa de decisions automatitzades per a l'eficaç acompliment de les seues funcions o l'adequada prestació de serveis públics, la qual cosa ha donat lloc en contraprestació a la imposició a aquelles del principi de “transparència algorítmica”, a fi de proporcionar als ciutadans la informació necessària per a la seua comprensió i coneixement de les característiques del seu funcionament; el que pot requerir l'accés al seu codi font. Les decisions adoptades amb esta mena d'aplicacions, tenen, sovint, amb conseqüències molt rellevants per a les persones, per la qual cosa estan generant una creixent demanda ciutadana d'explicacions respecte d'aquestes, així com dels algorismes que les sustenten, com a condició inexcusable per a preservar la rendició de comptes i la fiscalització de les decisions dels poders públics i, en últim terme, com a garantia efectiva enfront de l'arbitrarietat o els biaixos discriminatoris en la presa de decisions totalment o parcialment automatitzades. A més té en compte que en este cas el sol·licitat no va ser el programa informàtic íntegre sinó la part del mateix que traduïx la fórmula polinòmica o matemàtica a què es refereix l'article 31 del Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de Llei de Classes Passives de l'Estat (TRLCPSE) a llenguatge informàtic; això és, un algorisme, que llança de forma automatitzada un resultat concret de contingut resolutori en oferir el càlcul de la liquidació individualitzada i la seua notificació corresponent a l'interessat.
Pel que fa a la concurrència del límit previst en l'article 14.1.k) LTAIBG, entén el Consell que no resulta prou justificat pel que concedeix l'accés a la part del programa informàtic que calcula, l'import de les Pensions del Règim del Classes Passives de l'Estat, sense perjudici de l'adopció de les mesures necessàries, en el seu cas, per a garantir la seguretat inherent a la protecció de dades personals, mitjançant el lliurament del codi font sota condicions de confidencialitat o de limitació del seu ús.