Errekurtsogilea: Osasun Ministerioa
Errekurritutako ebazpena: R/00533/2022
Informazioa eskuratzeko eskubidea baliatuta, fundazio pribatu batek informazioa eskuratzeko eskaera aurkeztu zion Osasun Ministerioari, Gilead Sciences S.L.U laborategiak garatutako Yescarta (axicabtagén ciloleucel) botikaren finantzaketa-baldintzei eta prezioari buruzko informazioa lortzeko.
Erantzunik ez zegoenez, erakunde eskatzaileak erreklamazioa aurkeztu zuen Gardentasunerako eta Gobernu Onerako Kontseiluan, eta baietsi egin zen, ez baitzegoen aplikagarriak izan zitezkeen murrizketarik edo mugarik, eta eskatutako informazioa ezagutzea Gardentasunari buruzko Legearen xedeekin eta helburuekin zuzenean lotuta zegoelakoan. Kontseiluak, zehazki, erabaki zuen informazio publiko mota horrek eztabaida publiko informatu bat sustatzen laguntzen duela gaur egungo I+G eta berrikuntza medikoko sistemaren arazoei buruz eta haiek sendagaietarako irispidean eta osasun-sistemen jasangarritasunean duten eraginari buruz, gure herrialdean bertan eta hemendik kanpo. Helburu hori bat dator LTAIBGren espirituarekin, hau da, jakitea nola hartzen dituzten botere publikoek herritarrei eragiten dieten erabakiak, bereziki osasun publikoaren eta haren finantzaketaren arloan, interes sozial handikoa baita.
Ebazpen horren aurka, Osasun Ministerioak administrazioarekiko auzi-errekurtsoa jarri zuen, eta Administrazioarekiko Auzien 3. Epaitegi Zentralak urtarrilaren 13an emandako 4/2022 epaiaren bidez ebatzi zen. 14/2020), zeinak jardueren atzeraeragina agindu baitzuen, Ministerioaren isiltasunaren aurka fundazioak jarraitutako erreklamazio-prozeduran farmazia-laborategiari entzunaldi-izapidea emateko.
Epai hori betetzeko, Kontseilu honek entzunaldi-izapidea eman zion farmazia-laborategiari, bere eskubiderako komenigarritzat jotzen zuena alega zezan, LTAIBGren 24.3 artikuluan aurreikusitakoaren arabera, eta beste prozedura bat hasi zuen. Alegazioak eginda, Kontseiluak berriro onartu zuen fundazioak aurkeztutako erreklamazioa, eta Osasun Ministerioak ere errekurritu egin zuen.
Ebazpen horretan, Gardentasunerako eta Gobernu Onerako Kontseiluak erreklamazioa onetsi zuen, sarbide-murrizketen aplikazioak ez duelako justifikazio nahikorik eta proportzionalik, eta, bereziki, laborategiak aurkeztutako alegazioak aztertu zituelako.
Hala, Kontseiluak uste du ez dagoela LTAIBG mugiarazten duen sarbide-araubide juridiko espezifiko baten aurrean; izan ere, Auzitegi Gorenak osasun-produktuen arauketa jada hartu du informazio publikoa eskuratzeko aurreikuspen partzialtzat, eta haren arauketak ezartzen duen konfidentzialtasun-klausulari dagokionez, ez da ulertu behar erabateko konfidentzialtasun gisa, baizik eta LTAIBGra egokitu beharko da, bereziki haren mugekin egiten den haztapen-ariketara.
Bestalde, eskatutakoa informazio publikoa dela azpimarratzen du Kontseiluak, eta ez du uste Yescarta sendagaia osasun sistema nazionalean sartzeko prozedura eta horren prezioa eta finantzazio baldintzak finkatzeko prozedura martxan dagoenik.
Eskatutako mugak betetzeari dagokionez, ez zaie kalterik egiten interes ekonomiko eta komertzialei; izan ere, eskatutakoa ez da laborategiak emandako informazioa, enpresaren izaera tekniko, ekonomiko eta finantzarioari buruzkoa (konfidentzialtasun-klausula batek babesten du), baizik eta OSNk onartutako finantzaketa-prezioa; hau da, sendagai horiengatik ordaindutako prezioa, hura eskuratzeko kontratuan agertzen dena, eta eskaeratik kanpo geratzen dira enpresaren lehiakortasunarekin edo ekoizpen-prozesuekin lotura zuzena duten alderdiak.
Bestalde, sekretu profesionala eta jabetza industriala babesteari buruzko mugari dagokionez, Kontseiluak agerian uzten du ez dela arrazonamendu zehatzik ikusten horri buruz. Konfidentzialtasunaren bermeari dagokionez, ebazpenean gogorarazten da sektoreko konfidentzialtasun-erreserbak ezin direla inolaz ere ulertu, eta, kasu honetan, Sendagaien eta Osasun-produktuen Bermeen eta Erabilera Zentzuzkoaren Legearen testu bateginaren 97.3 artikuluan jasotakoa enpresak emandako informazioari dagokiola (alderdi teknikoak, ekonomikoak eta finantzarioak), eta ez sendagaiaren prezioari.
Ekonomia- eta osasun-politika babesteari dagokionez, Kontseiluak uste du farmazia-enpresek eta estatuek sendagaien Europako merkatu batean negoziatzeko duten gaitasunari buruz alegazioetan adierazitako iritziak ezin direla LTAIBG 14.1.i) artikuluaren mugan txertatu.
Ondorioz, Kontseiluak ez du aintzat hartzen LTAIBGren desplazamendua, ez eta eragindako enpresak informazioa eskuratzeko eskubideari jarritako mugak betetzen direnik ere, ez behintzat alderdiek prozedura honetan azaldu bezala. Beraz, erreklamazioa onartzen du, erakunde eskatzaileari Yescarta sendagaiaren finantzazio-prezioaren berri ematen duen ebazpena eman dakion.