Errepikaria: Novartis Farmacéutica, S.A.
Errekurritutako ebazpena: R/0204/2023
Informazio publikoa eskuratzeko eskubidea baliatuta, Osasun Ministerioari zuzendutako eskaera bat aurkeztu zen, Osasun Sistema Nazionalak Zolgensma® sendagairako onartutako finantzazio-prezioari eta osasun-aurrekontuan duen eraginari buruzko informazioa lortzeko.
Ministerioak, kaltetutako enpresa farmazeutikoari entzunaldi-izapidea eman ondoren –orain errepikaria baita– eta sarbidea ukatzen duela ikusirik, ukatu egin du, Gardentasunari, Informazio Publikoa Eskuratzeari eta Gobernu Onari buruzko abenduaren 9ko 19/2013 Legearen (LTAIBG) 14.1 artikuluaren h), i), j) eta k) letretan aurreikusitako mugetan oinarrituta. Hori dela eta, informazioa eskuratzeko eskubidea mugatu ahal izango da, baldin eta horrek kalte egiten badie interes ekonomikoei, industria-sekretuari, industria-sekretuari eta merkataritza-sekretuari, industria-politikari eta -sekretuari, industria-politikari eta -sekretuari, eta -sekretuari eskatzen zaion merkataritza-sekretuari.
Ebazpenean, Gardentasunerako eta Gobernu Onerako Kontseiluak erreklamazioa onetsi zuen, argudiatutako murrizketen aplikazioak justifikazio nahikorik eta proportzionalik ez duela iritzita, eta, bereziki, laborategiak aurkeztutako alegazioak aztertu zituen.
Kontseiluak gai honi buruz emandako ebazpenak gogorarazi ondoren, baztertu egin da LTAIBGk lekualdatzen duen informazioa eskuratzeko araubide juridiko espezifiko bat dagoela, Auzitegi Gorenaren jurisprudentziarekin bat etorriz. Izan ere, lege sektorialetan egindako aurreikuspen espezifikoek, lehentasunez aplikatzekoak izan arren, ez dute baztertzen LTAIBGren aplikazio osagarria, eta, nolanahi ere, 14.2 LTAIBG artikuluak eskatzen duen haztapena egin behar da.
Halaber, ez da ikusten 14.1.h) LTAIBG artikuluaren muga betetzen denik, enpresaren interes ekonomiko eta komertzialei kalterik egiten ez zaien neurrian, eskatutakoa SNSk ordaindutako azken prezioa baino ez baita, eta ez sendagaiaren prezioa eta finantzaketa finkatzeko prozeduran Ministerioarekin lortutako akordioak (laborategiko know-howa osatzen duten informazioa izan lezakete). 14.1.j) LTAIBG artikuluari dagokionez, ez dago arrazoibide zehatzik sekretu profesionalaren eta jabetza industrialaren kalteari buruz. LTAIBGren 14.1.k) artikuluak babesten duen konfidentzialtasunaren bermeari dagokionez, ebazpenean gogorarazten da sektoreko konfidentzialtasun-erreserbak ezin direla inolaz ere ulertu, eta, kasu honetan, Sendagaien eta Osasun-produktuen Bermeei eta Erabilera Zentzuzkoari buruzko Legearen testu bateginaren 97.3 artikuluan jasotakoa enpresak emandako informazioari buruzkoa dela (alderdi teknikoak, ekonomikoak eta finantzarioak), sendagaia SNSn sartzeko eskaeraren esparruan, eta ez sendagaiaren prezioari buruzkoa.
14.1.i) artikuluaren muga posibleari dagokionez, ez da egiaztatuta geratu sendagai baten prezio publikoaren hedapenak lehiaren aurkako jokabidea eragingo duenik zenbait enpresaren artean. Ezta Espainiaren interesen kontrakoa izan daitekeenik ere, Europako merkatu batean prezio lehiakorragoak lortzean beste Estatu batzuen negoziazio abantaila saihesteko; izan ere, Auzitegi Gorenaren jurisprudentziak LTAIBGren mugen aplikazioari buruz ezartzen duen interpretazio zorrotz eta murriztailea aplikatuz, gai honetan estatuko politikek strictu senso deritzonari jarraitu behar zaio.
Sendagaiaren finantzaketak osasun-aurrekontuan izan duen eraginari dagokionez, Ministerioak horri buruzko erabakirik hartu ez duenez, eta informazio publiko gisa konfiguratzen denez, finantzaketa hori zenbatestea erabaki da.
Ondorioz, Kontseiluak ez du aintzat hartzen LTAIBGren desplazamendua, ez eta eragindako enpresak informazioa eskuratzeko eskubideari jarritako mugak ere, audientzia-izapidean ezarritakoak, gutxienez alderdiek azaldutako baldintzetan. Beraz, erreklamazioa onartzen du, erakunde eskatzaileari Zolgensma® sendagaiaren finantzaketa-prezioaren berri ematen duen ebazpena eman dakion.