Errekurtsogilea: Justizia Ministerioa
Errekurritutako ebazpena: R/0349/2023
Informazio publikoa eskuratzeko eskubidea gauzatuz, Justizia Ministerioan Gobernuak emandako indultu espediente bat eskuratzeko eskaera aurkeztu zen.
Ministerioak ukatu egin zuen espedienterako irispidea indultuaren grazia-eskubidearen izaeragatik –hori ezin da administrazio-egintzatzat hartu–, bai eta espedientean dauden datu eta inguruabar pertsonal ugariengatik ere, datu pertsonalak babesteko araudia aplikatuz, dokumentazio guztia anonimizatzea ezinezkoa baita. Alegazioen izapidean, beste argudio batzuk gaineratu ditu, hala nola zigortuak edo biktimak espedientea eskuratzeko aukerarik ez izatea, dokumentuak dituen helburu bakarra Ministroen Kontseilura helaraztea izatea, Ministerioak ez duela inoiz eman horrelako espedienteetan sartzeko eskubidea –salbuespen batekin–, eta, azkenik, Gobernuak grazia-eskubidea baliatzean parlamentuaren kontrola dagoela azpimarratzea.
Kontseiluak partzialki baiesten du erreklamazioa, eta gogorarazten du, lehenik eta behin, eskatutako informazioa administrazio-espediente baten parte ez izatea ez dela oztopo informazioa eskuratzeko eskubidea baliatzeko. Bigarrenez, adierazten du ezin dela sarbidea ukatu, informazioa helburu jakin baterako eskuratzen dela eta. Izan ere, interpretazio hori LTAIBGn jasotako informazio publikoaren kontzeptuaren aurkakoa da erabat. Hirugarrenik, azpimarratu du ez dagoela sarbidea eman zen antzeko aurrekaririk. Izan ere, ebazpenean adierazten denez, erreklamatzaileak aipatzen dituen kasuetan egoera berezi batzuk antzematen ziren, orain gertatzen ez direnak, eta, beraz, garai hartan sarbidea emateko aplikatzen ziren oinarriak ezin dira aldatu.
Laugarrenik, indultu-espedientean jasotako datu pertsonalak babesteari eta, beharbada, datu horiek anonimotzeari dagokionez, ebazpenean adierazten da eginkizunaren konplexutasunak eta baliabide publiko asko kontsumitzeak zalantza handiak sortzen dituztela lortu nahi diren helburuak lortzeko neurriaren proportzionaltasunari buruz, are gehiago kontuan hartzen bada anonimizazio-prozesuak aplikatu ondoren lortzen den informazioa ez litzatekeela funtsean aldatuko, zeina erraztu egin baitaiteke dokumentuen erauzketa-eragiketa sinpleago baten bidez.
Ildo horretan, gogorarazi da informazio publikorako irispideari mugak aplikatzean proportzionaltasuna eskatzeak behartzen duela informazio horretarako irispide partziala emateko aukera baloratzera. Kasu horretan, ukaezina da estradizio-espediente baten edukietarako irispideak eragin oso zuzena duela zigortuak Konstituzioan eta legeetan bermatuta dituen hainbat eskubidetan; bereziki, datu pertsonalak babesteko eta norberaren eta familiaren intimitaterako dituen eskubideetan, baina, kasuan kasu, baita beste batzuetan ere, hala nola ideologia-, erlijio- eta kultu-askatasunean edo ohorerako eskubidean. Kasu honetan, gainera, babes berezia eman behar zaien adingabeen eskubideen afektazioa gehitu behar da.
Bestalde, argi dago indultu-espedienteetako eduki jakin batzuetara iristea interes publiko handikoa dela, aukera ematen baitie herritarrei Konstituzioan aurreikusitako prerrogatiba bat aplikatzeko erabakiak hartzeko irizpideak ezagutzeko, baina Zuzenbide Estatu batean salbuespenezko izaera du argi eta garbi.
Azaldutakoa kontuan hartuta, Kontseiluak indultu-espedienterako irispide partziala onartzen du, eta garrantzi berezia duten bi eduki-multzo identifikatzen ditu, jakiteko zein irizpideren arabera jarduten duen Gobernuak grazia-prerrogatiba egikaritzean; irizpide horiek guztiz bereiz daitezke, neurrigabeko ahaleginik egin gabe irispidea emateko: (i) indultua emateko arrazoiak, batetik, eta (ii) Fiskaltzak eta Auzitegi epai-emaileak emandako txostenen zentzua, bestetik. Horren bidez, Kontseiluak uste du proportzionaltasun-printzipioaren eskakizunak betetzen direla, gatazkan dauden eskubide eta interesen arteko bat-etortze praktikoa ezarriz: ahalik eta irismen handiena ematen zaio informazio publikoa eskuratzeko eskubideari, eta, aldi berean, kaltetuen oinarrizko eskubideak babesten dira.