Recurrent: Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI)
Resolució recorreguda: R/0125/2023
En exercici del seu dret d'accés a la informació pública, un ciutadà va presentar escrit davant la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), adscrita al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, sol·licitant l'accés a diversa informació sobre la decisió adoptada pel Consell Gestor del Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques, per la qual es concedeix suport financer temporal a Air Europa amb càrrec a aquest, així com dels acords d'accionistes o acords de gestió en els quals es recullin els detalls i condicions de l'ajuda, juntament amb les decisions estratègiques de l'empresa que seran objecte d'autorització prèvia del Consell Gestor, per a assegurar l'adequada gestió de l'ajuda rebuda.
La denegació de l'accés a la informació sol·licitada es fonamenta, en primer lloc, en l'existència d'un règim específic establert en l'article 2.17 del Reial decret llei 25/2020, de 3 de juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i l'ocupació, que estableix el caràcter reservat de les dades, documents i informacions que obrin en poder del Consell Gestor i del SEPI, en virtut de les funcions que els atribueix la citada norma, i que desplaça el que es disposa en la Llei de transparència. S'al·lega, a més, la concurrència dels límits de l'exercici del dret d'accés a la informació contemplats en l'article 14.1.h), i) i k) LTAIBG —la protecció d'interessos comercials, la política econòmica i el deure de confidencialitat, que entronquen directament en l'obligació de reserva que exigeix el citat article 2.17 del Reial decret llei 25/2020—; i la inexistència d'un interès públic o privat superior que justifiqui l'accés sent desfavorable al mateix el test del mal i de l'interès consagrats per aquest Consell en el seu criteri interpretatiu 1/2019.
Presentada reclamació, el Consell de Transparència i Bon Govern l'estima parcialment remarcant que, encara que l'article 2.17 del citat Reial decret constitueixi un règim específic (almenys en el que concerneix de la reserva de confidencialitat que estableix), no ha d'entendre's en termes absoluts que impliquin el desplaçament total de la llei de transparència, tal com sembla entendre l'organisme requerit.
En relació amb l'aplicació el límit a l'accés previst en l'article 14.1.h) LAITBG (interessos econòmics i comercials), el Consell considera que resulta raonable i justificada respecte de l'accés al pla de viabilitat de l'empresa i dels acords d'accionistes (o acords de gestió de l'empresa) en els quals es determinin les seves decisions estratègiques, perquè tals decisions conformen, en efecte, el nucli dels seus interessos econòmics i comercials. No obstant això, per la qual cosa concerneix de la informació relativa a l'ajuda concedida i al compliment dels requisits establerts en la norma per a la seva concessió, la reclamació ha de ser estimada al no haver-se justificat l'afectació dels interessos econòmics i comercials de l'empresa i, per tant, la necessitat de mantenir la confidencialitat de la informació.
Finalment, tampoc s'aprecia la concurrència de la resta de límits invocats i s'emfatitza l'elevat interès públic a conèixer els documents objecte de la sol·licitud d'accés i elaborats en el marc d'un procediment de concessió d'ajudes públiques a una entitat empresarial amb càrrec al Fons de suport a la solvència d'empreses estratègiques.
En conclusió, es reconeix el dret d'accés a la resolució del Consell Gestor del Fons de Suport a la Solvència d'Empreses Estratègiques pel qual s'aprova concedir suport financer temporal a Air Europa i a l'Acord de gestió amb Air Europa en el qual s'incloguin els detalls i condicions de l'ajuda concedida; a exclusió del pla de viabilitat de l'empresa i d'aquella altra documentació que, en el seu cas i mitjançant justificació expressa, contingui informació estratègica susceptible de comprometre de manera real els interessos econòmics i comercials de l'empresa concessionària de l'ajuda.