Recurrent: Gilead Sciences, S.L.O.
Resolució recorreguda: R/0533/2022
En ejercicio de su derecho de acceso a la información, una fundación privada presentó solicitud de acceso a la información dirigida al Ministerio de Sanidad para obtener información sobre condiciones de financiación y precio del fármaco Yescarta (axicabtagén ciloleucel), desarrollado por el laboratorio Gilead Sciences S.L.U.
Ante la ausencia de respuesta, la entidad solicitante presentó reclamación ante el Consejo de Transparencia y Buen Gobierno, que fue estimada por entender que no existían restricciones o límites al acceso que pudieran ser de aplicación y considerar que el conocimiento de la información solicitada está directamente relacionada con el objetivo y finalidades de la Ley de Trasparencia. El Consejo, en concreto, consideró que este tipo de información pública ayuda a promover un debate público informado sobre los problemas del sistema actual de I+D e innovación médica y su impacto en el acceso a los medicamentos y en la sostenibilidad de los sistemas de salud, dentro y fuera de nuestro país, objetivo que entronca con el espíritu de la LTAIBG de conocer cómo toman los poderes públicos las decisiones que afectan a los ciudadanos, especialmente en el tema de la salud pública y su financiación, de marcado interés social.
Enfront d'aquesta resolució va ser interposat recurs contenciós administratiu per part del Ministeri de Sanitat, el qual va ser resolt per sentència núm. 4/2022, de 13 de gener, dictada pel Jutjat Central del Contenciós-administratiu núm. 3 (p. o. 14/2020), que va ordenar la retroacció d'actuacions a fi de donar tràmit d'audiència al laboratori farmacèutic en el procediment de reclamació seguit per la fundació contra el silenci del Ministeri.
En compliment de la citada sentència, aquest Consell va atorgar tràmit d'audiència al laboratori farmacèutic a fi que al·legués el que considerés convenient al seu dret, en els termes del que es preveu en l'article 24.3 LTAIBG, incoant un nou procediment. Efectuades les al·legacions, el Consell va resoldre estimant novament la reclamació presentada per la fundació, la qual va ser també recorreguda pel Ministeri de Sanitat.
En aquesta resolució, el Consell de Transparència i Bon Govern estima la reclamació en entendre que l'aplicació de les restriccions a l'accés invocades manca d'una justificació suficient i proporcionada, analitzant, particularment, les al·legacions presentades pel laboratori.
Així, el Consell considera que no s'està davant un règim jurídic específic d'accés que desplaci la LTAIBG, ja que el Tribunal Suprem ja ha considerat la regulació dels productes sanitaris com una previsió parcial sobre l'accés a la informació pública, i respecte a la clàusula de confidencialitat que estableix la seva regulació, no ha de ser entesa com una confidencialitat absoluta, sinó que haurà d'acomodar-se a la LTAIBG, en particular a l'exercici de ponderació que s'exerceix amb els seus límits.
D'altra banda, el Consell subratlla el caràcter d'informació pública del sol·licitat, i no considera que el procediment d'inclusió del medicament Yescarta en el sistema nacional de salut i la fixació del seu preu i condicions de finançament es trobi en curs.
En relació amb la concurrència dels límits invocats, no es produeix perjudici als interessos econòmics i comercials perquè el sol·licitat no és la informació aportada pel laboratori relativa a de caràcter tècnic, econòmic i financer de l'empresa (que està protegida per una clàusula de confidencialitat) sinó el preu de finançament aprovat pel SNS; això és, el preu pagat per tals medicaments que figura en el contracte d'adquisició d'aquest, quedant exclosos de la petició aquells aspectes que guardin directa relació amb la posició de competitivitat de l'empresa o amb els seus processos de producció.
Por otro lado, en relación con el límite relativo a la protección del secreto profesional y la propiedad industrial, el Consejo pone de manifiesto que no se aprecia razonamiento concreto sobre este extremo. Por lo que concierne a la garantía de la confidencialidad, se recuerda en la resolución que las reservas de confidencialidad sectoriales no pueden entenderse con carácter absoluto y que, como, en este caso, la contenida en el artículo 97.3 del texto refundido de la Ley de garantías y uso racional de los medicamentos y productos sanitarios se refiere a la información aportada por la empresa (aspectos técnicos, económicos y financieros) y no al precio del medicamento.
En relació amb la protecció de la política econòmica i sanitària, el Consell considera que les consideracions abocades en al·legacions respecte de la capacitat de negociació entre empreses farmacèutiques i Estats en un mercat europeu de medicaments no poden integrar-se en el límit de l'article 14.1.i) LTAIBG.
En conclusió, el Consell no aprecia el desplaçament de la LTAIBG ni la concurrència dels límits al dret d'accés a la informació invocats en tràmit d'audiència per l'empresa afectada, almenys en els termes exposats per les parts en aquest procediment, per la qual cosa estima la reclamació a fi que es proporcioni a l'entitat sol·licitant la resolució per la qual s'informi del preu de finançament del medicament Yescarta.