Recurrent: Pfizer, S.L.O.
Resolució recorreguda: R/0055/2023
En exercici del dret d'accés a la informació pública es va presentar sol·licitud dirigida al Ministeri de Sanitat per a obtindre informació sobre la identitat de les farmacèutiques a les quals s'ha comprat vacunes contra el coronavirus, per quants diners, la quantitat de vacunes que s'ha comprat a cadascuna, la despesa global de vacunes a Espanya, així com còpia dels contractes subscrits.
El Ministeri requerit va dictar resolució concedint l'accés de manera parcial a les dades globals de número de dosis adquirides a cada companyia farmacèutica. Respecte a la resta, rebutja el seu accés al·legant que no pot donar informació sobre preus o despeses globals ni entrega còpies dels contractes per aplicació dels límit d'accés a la informació a empara de les causes previstes en l'article 14.1 h), j) i k) de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la informació pública i Bon Govern (LTAIBG), a saber: la limitació del dret d'accés a la informació quan això puga afectar dels interessos econòmics i comercials, al secret professional i a la garantia de la confidencialitat en els processos de presa de decisió. D'altra banda, el cost d'adquisició de les vacunes està subjecte a confidencialitat, en ser part dels Acords d'Adquisició conclosos per la Comissió Europea amb els fabricants de vacunes, segons el que s'estableix en l'Acord entre la Comissió Europea i els Estats membres sobre vacunes contra la COVID-19.
En la seua resolució, el Consell de Transparència i Bon Govern estima parcialment la reclamació, després de recordar una resolució precedent del Consell, en matèria substancialment idèntica, en la qual ja es posava en relleu que la informació sol·licitada (dosi de vacunes adquirides, laboratori farmacèutic on s'han adquirit i el seu cost econòmic), ja havia sigut facilitada per l'Administració en altres ocasions, sense que en este cas s'hagen introduït nous arguments que justifiquen un canvi de postura o les raons d'adduir ara una confidencialitat que, en canvi, no regia en els precedents casos.
En el que concerneix de la sol·licitud de còpia dels contractes la solució és diferent, puix que tant els contractes signats per la Comissió Europea com els subscrits amb les farmacèutiques estan efectivament subjectes a un deure de confidencialitat. Es recorda, no obstant això, que tant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea com el Tribunal Suprem han declarat que estes reserves de confidencialitat no poden entendre's amb caràcter absolut; això és, no tota la informació té eixe caràcter de confidencial. Tampoc pot oblidar-se que la pròpia Comissió ha publicat parcialment els contractes en la seua pàgina web.
Per tant, i en línia amb el criteri consolidat del Consell de Transparència i Bon Govern, la reclamació s'estima en part quant a la sol·licitud de còpia dels contractes; de manera tal que s'ha de facilitar la informació relativa als contractes signats per a la compra de vacunes amb exclusió o limitació d'aquella part concreta de la informació que indubtablement siga confidencial per afectar d'interessos econòmics, tècnics i comercials de les empreses concernides, i prèvia la seua justificació.