Recurrent: AEAT / Ministeri d'Hisenda
Resolució recorreguda: R/1090/2024
En exercici del dret d'accés a la informació pública, es va presentar, davant l'Administració Estatal d'Administració Tributària del Ministeri d'Hisenda, una sol·licitud, formulada en els termes que figuren en els antecedents, en la qual es demanen els imports de productivitat que han percebut els funcionaris de la Delegació de l'AEAT de la província de València l'any 2023, amb el grau de detall especificat en la sol·licitud.
L'Administració va dictar resolució denegant l'accés en considerar d'aplicació el límit contemplat en l'article 14.1 f) LTAIBG —que permet restringir l'accés a la informació quan això causi un perjudici a la igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva— que el reclamant considera falta de motivació. En el tràmit d'al·legacions d'aquest procediment, l'AEAT indica que la reclamació contra aquesta resolució resulta ex-temporània per haver-se interposat fora del termini d'un mes legamente establert.
El Consell rebutja el caràcter ex-temporani de la reclamació, per la qual cosa procedeix a entrar sobre el fons de la qüestió plantejada, estimant la mateixa, al no apreciar que concorri el límit invocat per l'Administració, per ser la informació sol·licitada de naturalesa administrativa i no processal. Així, no es tracta d'informació elaborada per a la seva presentació en un procés judicial, ni tan sols recaptada o preparada en ocasió de la interposició d'un recurs, sinó d'informació econòmica sobre l'activitat ordinària atribuïda a un òrgan de l'Administració.
A més, considerant que es tracta d'informació pública conformement a la definició contemplada en l'article 13 LTBG, i que el seu accés ha de decidir-se conformement al resultat que llanci la ponderació exigida en l'article 15.3 LTAIBG, d'acord amb el Criteri Interpretatiu 1/2015, de 24 de juny, elaborat conjuntament per aquest Consell i l'Agència Espanyola de Protecció de dades (AEPD), conclou que, en relació amb els llocs de nivell 30, 29 i 28 (aquests últims sempre que siguin de lliure designació) o equivalents, és clar que preval el dret d'accés a la informació sobre retribucions d'empleats públics, sense que calgui el consentiment exprés d'aquests, per la qual cosa ha de facilitar-se la informació amb identificació dels perceptors.
A més, el Consell pren en consideració la particular circumstància que el sol·licitant de la informació és funcionari de la Delegació de l'AEAT de València, membre de la Junta de Personal i delegat sindical, per a determinar que no calgui articular el tràmit d'audiència previst en l'article 19.3 LTAIBG, conforme a la doctrina asseguda en la Sentència del Tribunal Suprem de 15 d'octubre de 2020 (ECLI:TS:ÉS:3195:2020).
Es remarca, a més, l'existència d'un evident interès públic a conèixer com es reparteixen fons públics en concepte de retribucions variables als concrets treballadors d'un òrgan, organisme o entitat, amb la finalitat de valorar si s'han produït arbitrarietats, abusos o discriminacions injustificades i, en definitiva, poder exigir la corresponent rendició de comptes a una Administració Pública en un àmbit tan essencial per a detectar un bon o mal funcionament com és la gestió dels diners públics en relació amb les retribucions no fixes dels empleats públics.
Finalment, es posa de manifest que, en haver-se exercit el dret per part d'un representant dels treballadors, no cal articular el tràmit d'audiència previst en els articles 19.3 i 24.3 LTAIBG conforme a la doctrina asseguda en la Sentència del Tribunal Suprem de 15 d'octubre de 2020 (ECLI:TS:ÉS:3195:2020).