Des de la Xarxa de Consells i Comissionats agraïm als organitzadors d'aquest Congrés la vostra labor en la defensa de la transparència i en la formació d'una ciutadania exigent i lliure que reclama saber, conèixer, entendre. Sou, per tant, un aliat per a donar un nou impuls a la cultura de la transparència. Igualment, jugueu un paper significatiu en la consolidació i difusió dels criteris tècnics jurídics que emanen de la doctrina assentada durant tots aquests anys de treball.
Esdeveniments d'aquesta magnitud contribueixen a la consolidació institucional, tant de la pròpia Administració, -ja que les seves estructures es troben al servei de la transparència-, com de la construcció del model d'autoritats independents de control.
Les tres declaracions institucionals precedents -Cadis, Màlaga i UNED- contenien essencialment dues peticions als governs, les autoritats públiques i els responsables polítics: la demanda d'un impuls intens i decidit a la implantació real i efectiva de la transparència en l'àmbit de les nostres administracions i institucions públiques i la sol·licitud d'una dotació suficient de mitjans als Consells i Comissionats perquè poguessin exercir les seves competències de manera plena.
És evident que, en els últims temps, tant el Govern de l'Estat com els autonòmics han desplegat mesures de gran importància en matèria de transparència i informació pública.
Així, per exemple, la presència de la transparència i el dret a la informació pública en l'IV Pla d'Acció de Govern Obert de l'Estat espanyol o les diverses reformes i modificacions en curs de diverses lleis autonòmiques de transparència respecte de la publicitat activa de les ajudes derivades dels Fons Next Generation de la Unió Europea. En l'àmbit dels Consells i institucions garants també hi ha hagut canvis, molts d'ells significatius.
En 2021, a més de la continuïtat en la tramitació d'algunes iniciatives normatives d'importància com la reforma de la Llei de Transparència i Bon Govern de la Comunitat valenciana -que incorpora una important modificació institucional del Consell de Transparència-, s'ha produït la renovació de la Direcció del Consell de Transparència d'Andalusia i de la Presidència de la Comissió basca d'Accés a la Informació.
En els últims mesos de 2020 es va produir la renovació de la Presidència del Consell de Transparència i Bon Govern de l'Estat i del Consell de Transparència de la Regió de Múrcia, així com la designació del Consell de Transparència i Participació de la Comunitat de Madrid.
Però és cert que, juntament amb les mesures relacionades amb l'organització i la continuïtat de les institucions -que, per descomptat, mereixen una valoració positiva-, és necessari escometre també altres qüestions i aspectes substancials.
Els Consells i Comissionats precisem, cadascun amb diferent intensitat, de recursos per a exercir les nostres funcions de garantia i per a poder defensar la posició davant els tribunals enfront d'administracions molt consolidades. Aquesta dotació recolzaria la nostra labor realitzada per a la consolidació de la transparència i l'avanç del dret de la ciutadania a conèixer el funcionament de les institucions públiques.
La nostra principal funció és trobar, a partir de consideracions i criteris jurídics, el sempre difícil equilibri entre les exigències de la gestió pública, destinada a respondre de manera ràpida i eficient a les necessitats de la societat, i el dret de la ciutadania a conèixer els detalls de l'actuació administrativa i els motius que la justifiquen.
En aquest sentit, en la mesura en què contribueix a delimitar espais i a definir solucions de síntesis entre les necessitats de l'acció administrativa i el respecte irrenunciable als drets ciutadans, no hi ha dubte que la labor dels òrgans garants constitueix una activitat substancial per al progrés de la transparència i l'accés a la informació.
Aquesta labor de síntesi i balanç -és a dir de ponderació d'interessos contraposats- que realitzem els Consells i Comissionats ha adquirit, a més, un significat especial en un moment com el present, en el qual continuem immersos en la pandèmia derivada de la COVID-19.
Aquesta pandèmia ha portat amb si una sèrie de decisions que han de ser explicades i posades en transparència en la major mesura del possible per a ser acceptades plenament per la ciutadania.
La societat demanda dels poders públics, cada vegada amb major insistència, el subministrament d'informació veraç i completa sobre la marxa de la pandèmia. Aquesta creixent demanda d'informació posa en tensió dos béns jurídics a protegir: d'una banda, l'eficàcia de l'actuació de les Administracions Públiques en supòsits de risc per a la salut pública, que necessita de cauteles i precaucions especials i extraordinàries; per un altre, el dret apressant dels ciutadans a estar informats de la gestió de la pandèmia i el deure de rendir comptes de l'actuació pública en una situació tan rellevant com aquesta.
Aquesta tensió entre la gestió eficient de la crisi sanitària i el subministrament d'informació d'interès general ha de ser compensada, trobant l'equilibri entre el dret de la ciutadania a conèixer i controlar l'actuació pública contra la pandèmia, i la necessitat de l'administració d'actuar de manera àgil i eficient en l'adopció de les mesures necessàries per a la seva contenció. I en la determinació del difícil equilibri entre tots dos, els Consells i Comissionats de Transparència estem cridats a jugar -i hem jugat- un paper destacat.
De fet, al llarg d'aquest període de pandèmia, els organismes i institucions garants de tot el món, a través de les organitzacions que els nuclean, hem realitzat nombroses declaracions i manifestacions que insisteixen en dos aspectes que, al nostre judici, resulten transcendents en l'activitat que desenvolupem.
Primer, en la importància essencial de garantir l'exercici del dret a la informació sense desconèixer les necessitats d'eficiència i flexibilitat de les Administracions encarregades de combatre la pandèmia i les seves conseqüències i, en segon lloc, en el paper crucial que podem jugar les institucions de garantia per a la consecució d'aquest objectiu.
Així mateix, en la part més acadèmica d'aquest Congrés, els responsables dels òrgans garants hem tingut ocasió de glossar algunes de les decisions relacionades amb informació vinculada a la Covid 19 i a l'administració de la crisi sanitària que hem adoptat en aquest temps de pandèmia.
En aquest sentit, és important subratllar la labor dels Consells i Comissionats de Transparència durant la pandèmia, però també abans i després d'aquesta.
Hem vingut adoptant, des de l'inici de la nostra activitat, resolucions i acords que harmonitzen interessos contraposats i resolen els conflictes jurídics suscitats entre les necessitats de gestió dels òrgans i entitats sotmesos a la seva jurisdicció i el dret dels ciutadans i les ciutadans a estar informats, Les nostres resolucions han demostrat que és possible obrir espais de transparència en sectors d'activitat tradicionalment tancats i poc afectes als desplegaments informatius, fent visibles alguns dels llits i camins a través dels que, dins de l'àmbit del nostre ordenament jurídic, és possible garantir el coneixement informat de la ciutadania i avançar en la rendició de comptes.
El patrimoni de resolucions i decisions dels Consells i Comissionats constitueix la millor prova en aquest sentit i compon un corpus de doctrina jurídica estudiat pels especialistes tant dels mitjans universitaris com de la societat civil, que convidem a consultar a tots els i les participants d'aquest 6è Congrés de Transparència.
Els Consells i Comissionats de Transparència de l'Estat Espanyol juguem un paper essencial en la interpretació i aplicació pràctica i en la funció de garantia dels drets ciutadans.
És necessari, per tant, valorar la importància de la funció dels òrgans garants per a la implantació de la transparència i la rendició de comptes en les nostres administracions i institucions públiques i per a l'avanç del dret d'accés a la informació pública en tots els sectors de la nostra societat.
És convenient una afirmació de la nostra labor davant les autoritats i òrgans responsables de gestionar la publicitat activa i l'accés de la ciutadania a la informació en tots els nivells territorials i una sensibilització específica als funcionaris i empleats adscrits respecte de la seva necessitat i importància d'aquesta. I també oportú una dotació adequada de recursos humans i materials que ens permeti exercir plenament les nostres funcions.
Això porta aparellat un efecte positiu indubtable en l'augment de la transparència de les Administracions Públiques i en la seguretat de la seva gestió.
D'un altre costat, un aspecte que ha de ser explorat radica en la implantació d'eines d'arbitratge o mediació en la nostra gestió, instruments que es mostren valuosos i eficaços per a la resolució de conflictes entre parts i que alleugereixen, en part, la nostra ingent càrrega de treball.
A més, necessitem l'ajuda de tots els actors de l'ecosistema de la transparència per a posar en marxa tot tipus d'accions que enforteixin el paper de la dona en el sistema de transparència, ja que existeix un desequilibri de gènere important en la presentació de reclamacions i denúncies. Hem de treballar en la participació plena de les dones en els processos de transparència, una eina que sens dubte fomenta la igualtat.
Per tant, la Xarxa de Consells i Comissionats de Transparència de l'Estat espanyol, a través d'aquesta declaració pública formulada a Alacant en el marc del 6è Congrés Internacional de Transparència, sol·licitem dels Governs i Autoritats de tots els àmbits d'Administració, dels representants polítics nacionals, autonòmics o locals i de totes les organitzacions i forces polítiques, així com a la comunitat científica, un suport explícit als òrgans garants per a continuar avançant en la cultura de la transparència i accés a la informació pública, d'acord amb el nou escenari i les noves exigències.
Confiem que aquesta sol·licitud, i la declaració que la conté, mereixi l'aprovació i el suport dels organitzadors del 6è Congrés Internacional de Transparència i de les personalitats, associacions i organitzacions civils actives en matèria de transparència i accés a la informació que participen en aquest.
Moltíssimes gràcies a tots i totes per l'atenció que han prestat a aquesta declaració i pel seu suport a les peticions, consideracions i demandes en ella contingudes.
Alacant, a 28 de setembre de 2021.