Durant la reunió, van intercanviar experiències i coneixements sobre el funcionament de les institucions encarregades de garantir la transparència i el dret d'accés a la informació pública a Espanya i Xile, així com sobre els respectius marcs reguladors que sustenten la seva activitat.
En aquest sentit, en la trobada es va posar en relleu que en el model xilè el Consell per a la Transparència disposa de potestat sancionadora enfront dels incompliments de les seves resolucions i les obligacions de transparència. Aquesta capacitat contribueix de manera decisiva a reforçar els nivells de compliment i transparència de les entitats públiques.
Així mateix, la reunió va servir per a abordar alguns dels principals reptes que afronten actualment els organismes garants de la transparència, com la transparència algorítmica, i les noves demandes ciutadanes en matèria d'accés a la informació pública.
La visita adquireix una rellevància especial davant la pròxima assumpció per part de María Jaraquemada de la presidència rotatòria del CPLT, responsabilitat que exercirà des de finals del pròxim mes d'octubre.
Totes dues institucions formen part de la Xarxa iberoamericana de Transparència i Accés a la Informació (RTA) i van coincidir en la importància de continuar enfortint els espais de cooperació i intercanvi de bones pràctiques entre organismes garants, amb l'objectiu de promoure una major transparència, rendició de comptes i protecció efectiva del dret d'accés a la informació pública.